23948sdkhjf

Globale ledere i luftfragten ser ingen tegn på hurtig bedring

Stemningen på luftfragtsmarkedet er stadig præget af punkteringen af den globale økonomi efter corona-boomet.

Luftfragtsmarkedet er stadig langt under niveauet i 2020-2022. Og der er ikke udsigt til snarlig bedring. Tvært imod er forventningen fra lederne i luftfragtssektoren, at luftfragten skal meget langt ind i 2024, før det vender.

Det skriver det ansete luftfartsmedie FlightGlobal.

Det er lav efterspørgsel, kombineret med stigende kapacitet og lavere luftfragtrater, der kaster lange skygger over optimismen i luftfragten.

Det fremgik af talerne ved The International Air Cargo Associations (TIACA) topmøde i Bruxelles i sidste uge. Prognosen for hele 2023 er et fald i efterspørgslen på 4 procent.

De erkender, at der er en vis vækst i volumenerne her på vejen mod slutningen af 2023. Efterspørgslen efter luftfragt steg med 1,9 procent i september sammenlignet med samme måned i 2022. Det er en udvikling, som også kan ses i IATA’s data.

Men kapaciteten er øget med 12 procent, sammenlignet med september sidste år. Dertil kommer, at eksempelvis Managers Index viser, at produktiviteten stadig, er faldende.

Det ser branchens ledere på bagtæppe med en usikker global økonomisk udvikling i 2024 kombineret med tiltagende geopolitiske spændinger. Forhold, der ikke tyder på en snarlig vending i markedsudsigterne for luftfragten.

Forsigtighed

Derfor var ordet ”forsigtighed” også gennemgående i de prognoser, som luftfragtens ledere luftede på TIACA’s topmøde.

En af de mere optimistiske prognoser kom fra fragtchefen i Turkish Airlines.

- Jeg er optimistisk og forventer, at efterspørgslen vil begynde at stige i fjerde kvartal i 2024, sagde Turhan Ozen, der er chief cargo officer i Turkish Airlines, under en paneldebat på topmødet.

Han tog dog klogelig forbehold for den geopolitiske udvikling, men udtrykte håb om, at USA og Europa ville fokusere mere på økonomisk vækst og mindre på at bekæmpe inflationen.

- Så vil luftfragten reagere meget, meget positivt, sagde Ozens.

Han fik opbakning fra blandt andre UPS' luftfragtdirektør for Europa, Marco Tafuro, der ikke forventer bedring i første halvår.

Ustabile tider

Fragtdirektøren i Bruxelles Lufthavne, Geet Aerts, konstaterede, at 2023 har været et skuffende år.

Direktøren for Hong Kong Air Cargo Terminals, Wilson Kwongs, prognose for 2024 er et år med meget høj volatilitet, på basis af alle de begivenheder, der har ramt verden i de seneste måneder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203