23948sdkhjf

Dyr smuttur til Hovedbanegården rammer godsbaneselskaber

Godstog på Hovedbanegården sender stor ekstraregning til godsbaneoperatører

Når godstog på søndag begynder at vende på Hovedbanegården i København, så følger der en stor ekstraregning med til de godsbaneoperatører, der kører gods til og fra Sverige via Danmark.

Bliver Metro-selskabets anlægsarbejder ved Ny Ellebjerg Station – der er årsag til den midlertidige trafikomlægning af godstogstrafikken – ikke færdig til 1. januar som planlagt, så stiger ekstraregningen for godsbaneselskaberne endnu mere.

Det fortæller Stig A. Nielsen, der er head of operations og head of service design i DB Cargo Scandinavia til SCM News

Derfor øges behovet for lokomotivførere betragteligt. Det betyder også, at behovet for lokomotiver vil stige markant... Stig A. Nielsen, driftschef i DB Cargo Scandinavia

Hvad betyder omlægningen af godsbanetrafikken og den ekstra times transittid over Øresund i praksis for DB Cargo?

- Det betyder at alle internationale godstog, der kører fra Tyskland gennem Danmark og videre til Sverige og retur, skal ind og vende på Københavns Hovedbanegård. Derfor øges behovet for lokomotivførere betragteligt. Det betyder også, at behovet for lokomotiver vil stige markant, fordi køretiden bliver forlænget, fordi lokomotivet skal frakobles på Hovedbanegården og så omrangeres til den anden ende af togstammen, inden godstoget kan forlade Hovedbanegården, og fortsætte videre mod Øresundsbroen og Sverige eller videre mod Storebæltsbroen og Tyskland, forklarer Stig A. Nielsen til SCMNews.

Færgeløsning

- Derfor er vi nødt til at omlægge dele af vores godstogstrafik, så den sejler med færge fra Tyskland til Sverige og retur. Vi har ikke lokomotiver nok, og vi har ikke personale nok, til at dække behovet. Derfor får vi også temmelig store ekstra omkostninger. Det er en meget omfattende omlægning, siger DB Cargo Scandinavias driftschef og fortsætter:

- Det vil også øget presset på arbejdsmiljøet og derfor også påvirke vores medarbejdere. Det vil øge vores driftsomkostninger og så har det en ekstra omkostning i form af færge-driften.

det er en mærkbar forværring. Dels fordi, det er så lang en periode og så fordi det øger behovet for ekstra ressourcer markant Stig A. Nielsen, DB Cargo Scandinavia

Det er jo ikke unormalt, at infrastrukturarbejder medfører forsinkelser. Er den her omlægning noget særligt, eller er det bare business as usual, for DB Cargo?

- Nej, det er en mærkbar forværring. Dels fordi, det er så lang en periode og så fordi det øger behovet for ekstra ressourcer markant, siger Stig A. Nielsen og forklarer:

- Når vi har sporarbejder på den øvrige del af jernbanenettet, så vil der normalt være et spor åbent. Det betyder, at vi for det meste kan omlægge vores køreplan, så vi med lodder og trisser stadigt kan nå frem til destinationen. Men det har naturligvis også omkostninger i form af forsinkelser.

Rammer hele transportkæden

DB Cargos driftschef fremhæver, at det ikke bare er selve banegodstransporten, der bliver ramt af trafikomlægningen.

- Det betyder, at hele transportkæden bliver påvirket. Derfor skal driften på terminalerne og lastbiltransportene i begge ender også omlægges. Det er ikke altid, vi kan få løst knuden op. Vi plejer at kunne finde en løsning – selv om det selvfølgelig påvirker vores punktlighed og leadtime. Men det her projekt, som Metro-selskabet skal i gang med, det er ud over det sædvanlige.

Hvor mange godstog sender DB Cargo over Øresund?

- Vi sender dagligt omkring 30 godstog over Øresund. Det svinger lidt op og ned.

Lidt utrygge

Så I glæder jer til, at det her projekt er overstået – forhåbentligt til nytår, som det er planlagt?

- Ja. Men nu har vores erfaringer med tidsplaner og Metro-projekterne i årenes løb jo ikke være alt for gode. Derfor er vi også lidt utrygge i forhold til, om det når at blive færdig til tiden. Hvis de ikke overholder tidsplanen, så vil konsekvenserne for godsbanetrafikken blive endnu større, fordi vi så skal til at planlægge akut, og det vil kræve endnu mere arbejde.

Derfor er vi også lidt utrygge i forhold til, om det når at blive færdig til tiden. Hvis de ikke overholder tidsplanen, så vil konsekvenserne for godsbanetrafikken blive endnu større Stig A. Nielsen, DB Cargo Scandinavia

DB Cargo Scandinavias driftschef påpeger, at omlægningen er placeret op til jul og frem til nytår. Det er en periode, hvor der i forvejen er pres på kapaciteten.

- Eventuelle forsinkelser vil derfor ramme særligt os hårdt, slutter Stig A. Nielsen fra DB Cargo Scandinavia.

Læs mere om trafikomlægningen af godsbanetrafikken her

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093