23948sdkhjf

Hans lastbiler er fanget i Ukraine: “Ingen udsigt til løsning lige nu”

I to uger har en gruppe polske vognmænd blokeret grænsen til Ukraine. Det har konsekvenser for både danske speditører, ukrainske chauffører og det krigshærgede lands industri

Omkring 10.000 lastbiler og deres chauffører er lige nu fanget i grænselandet mellem Ukraine og Polen.

Her har de holdt i bidende vinterkulde i snart to uger, fordi en gruppe polske vognmænd har blokeret for samtlige grænseovergange.

I den lange kø ved grænsen befinder sig cirka 20 vognmænd, der kører for den danske transportvirksomhed DTK East.

- Det volder nogle problemer og selvfølgelig påvirker det os. Den største udfordring er, at der ikke er udsigt til nogen løsning lige nu. Problemet er, at Polen lige nu er i et politisk ingenmandsland, fortæller virksomhedens administrerende direktør, Søren Kusk Mikkelsen.

Den største udfordring er, at der ikke er udsigt til nogen løsning lige nu. Problemet er, at Polen lige nu er i et politisk ingenmandsland. Søren Kusk Mikkelsen, administrerende direktør i DKT East.

Polakkerne gik til valg i oktober, hvor det tidligere regeringsparti, Lov og Retfærdighed, led nederlag til en bred koalition af partier. Nu står landet midt i et politisk kaos og en regeringsdannelse, som ser ud til at blive særdeles besværlig. På nuværende tidspunkt sidder Lov og Retfærdighed stadig på magten i Polen, men uden et flertal bag sig.

Samtidigt har de polske vognmænd altså besluttet sig for at blokere grænsen til Ukraine i protest mod det, de anser som unfair priskonkurrence fra ukrainske vognmænd. Og fordi landet reelt ingen funktionel regering har, er det meget svært at løse udfordringen.

Hos DTK East efterlyser man politisk handling, og håber at den danske regering hurtigst muligt vil presse på for at finde en løsning.

Når vores vognmænd holder stille, tjener de ingen penge. Men vi er nødt til at betale dem, for at beholde dem i forretningen, så den her blokade koster en masse penge. Søren Kusk Mikkelsen, administrerende direktør i DKT East.

Sagen kort

Siden begyndelsen af krigen har fragtruterne gennem Sortehavet været spærret, og meget gods er derfor flyttet over på vejene. Det har medført en stigning i ukrainske lastbiler på fragtruterne gennem Polen.

Lønningerne i Ukraine er lavere end i Polen, og derfor har ukrainske chauffører ifølge de polske vognmænd en konkurrencefordel.

Samtidig valgte EU at suspendere det licenssystem, som vognmænd tidligere skulle bruge for at køre gods mellem de to lande. Dermed har der den seneste tid ingen begrænsninger været på konkurrencen fra Ukraine.

Det er årsagen til den vrede, som har fået de polske vognmænd til at blokere grænseovergangene.

I forvejen har der været skepsis i Polen mod konkurrence fra Ukraine, da mange landmænd gennem sommeren har været udfordret af, at importen af store mængder af ukrainsk korn har presset priserne ned.

Presse produktionslinjer

For den danske transportvirksomhed har blokaden konsekvenser for stort set alle dele af forretningen.

- Når vores vognmænd holder stille, tjener de ingen penge. Men vi er nødt til at betale dem, for at beholde dem i forretningen, så den her blokade koster en masse penge. Derfor er vi nødt til at snakke med kunderne, for vi kan selvfølgelig ikke selv betale for, at bilerne holder stille, uden at have indtægter på det, forklarer Søren Kusk Mikkelsen.

Ukraine eksporterer blandt andet møbler, tekstiler og forskellige metalvarer. Hos DTK East fragter man både råvarer ind til Ukraines fabrikker og færdigproducerede varer ud af landet. Nu frygter direktøren, at blokaden kan have langsigtede konsekvenser for både den ukrainske industri og for hans egen forretning.

Hvis der flyttes ordrer væk fra landet, er det ikke sikkert de kommer tilbage, for så bliver varerne jo produceret et andet sted, Søren Kusk Mikkelsen, administrerende direktør i DKT East.

- Med de her lange køer så begynder produktionslinjerne at være presset. Dem der producerer i Ukraine mister tillid hos deres kunder i forhold til leveringssikkerheden. Hvis der flyttes ordrer væk fra landet, er det ikke sikkert de kommer tilbage, for så bliver varerne jo produceret et andet sted, siger han.

- Det går også ud over vores forretning, fordi det betyder at vores volumen falder.

For at mindske skadevirkningerne fra blokaden har DTK East en nødløsning, hvor der omlæsses til mindre køretøjer, som langt hurtigere kan passere grænsen.

- De kommer forholdsvis hurtigt igennem, men det er klart, at det er en dyr løsning. Det er en nødløsning, for at holde produktionen i Ukraine i gang, mens vi venter på, at det løsner op så vi kan køre varer ud igen, siger Søren Kusk Mikkelsen.

DTK East er ikke den eneste danske virksomhed, der er i klemme i blokaden. Også DFDS har ifølge Børsen omkring 150 lastbiler, der holder i kø ved grænsen.

Døde chauffører

Hos brancheorganisationen Danske Speditører er man opmærksom på problemerne ved den polsk-ukrainske grænse.

Her frygter man ikke bare, at blokaden vil have konsekvenser for de danske speditionsvirksomheder. Brancheforeningen er også bekymret for, at det krigshærgede Ukraine ender med at betale en høj pris for aktionen.

- De langsigtede konsekvenser af denne disruption i vareforsyningskæderne kender vi ikke endnu. Vi hører allerede nu om industrivirksomheder, der er begyndt at søge råvarer og halvfabrikata hos leverandører udenfor Ukraine, og dermed rammes Ukraine dobbelt, siger organisationens administrerende direktør, Martin Aabak, og fortsætter:

- Når det er sagt, så har vi også hensynet til tusindvis af chauffører, der lige nu lever under kummerlige vilkår ved grænseovergangene.

Og blokaden har da også konsekvenser for chaufførerne. Allerede nu har der været flere dødsfald i den lange lastbilskø. Den konkrete dødsårsag er ikke fastlagt, men det bidende frostvejr mistænkes for at spille en rolle.

De langsigtede konsekvenser af denne disruption i vareforsyningskæderne kender vi ikke endnu. Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører

EU-sanktioner

I det politiske system er sagen om blokaden langsomt ved at tiltrække sig opmærksomhed.

Blandt andet forsøgte den danske EU-parlamentariker Bergur Løkke Rasmussen (M) forleden at råbe kommissionen op.

Og netop EU kan ifølge Danske Speditører sidde med nøglen til at løse den svære situation.

Martin Aabak ser allerhelst, at der kan forhandles en løsning på plads, men afviser ikke EU-sanktioner som et værktøj til at presse Polen til at tage hånd om situationen.

- Jeg vil heller ikke på forhånd afvise alternative og kreative løsninger. Det kan være at udstationere toldmedarbejdere fra de øvrige EU-lande, eller at plombere lastbilerne og toldbehandle dem andre steder end ved de fire store grænseovergange, siger han.

Danske Speditører har desuden bedt transportminister, Thomas Danielsen (V), om at tage sagen op med sin polske kollega i forbindelse med et EU-møde for de europæiske transportministre den 4. december.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079