23948sdkhjf

Særlig trend præger halvfabrikata-importen: “Nogle har været tvunget”

Virksomheder trækker deres import af halvfabrikata tilbage til nærmarkederne - både frivilligt og fordi de er tvunget til det

Idéer som near-sourcing og hjemtagning af produktionen bliver ofte beskyldt for at være luftkasteller, der falder til jorden når de møder virkelighedens verden.

Men nu ser det ud til, at vi rent faktisk kan se de første tegn på at tendensen har slået igennem hos danske virksomheder – i hvert fald når det gælder importen af halvfabrikata.

En ny undersøgelse fra Prognosecenteret DK viser nemlig, at fragtafstanden for halvfabrikata er væsentligt under hvad man kunne forvente ud fra den historiske udvikling.

- Der sker simpelthen et skifte lige nu, hvor virksomhederne trækker sig tilbage til nærmarkederne. Det er vigtigt at understrege, at det ikke kun handler om at virksomhederne har taget et aktivt valg om at finde en leverandør der er tættere på. De har også været tvunget til det, siger Lasse Lundqvist, som har udarbejdet analysen.

Som eksempel fremhæver han de voldsomme skovbrande, der har hærget i Canada og rykket en del af træimporten til Finland og Sverige. Et andet eksempel kunne være sanktionerne mod Rusland, som har tvunget danske virksomheder til at se sig om efter andre leverandører af jern og stål.

Lasse Lundqvist peger dog også på, at det i andre tilfælde ikke er nogen udenforstående faktorer og decideret forsyningsstop, som kan forklare udviklingen. Det gælder blandt andet importen fra Kina. Her er der altså noget der tyder på, at det er et aktivt valg, der sandsynligvis bunder i et øget fokus på forsyningssikkerhed hos virksomhederne.

Om undersøgelsen

Mens konklusionen i undersøgelsen er soleklar, er selve metoden bag udregningerne en anelse kompliceret.

Helt konkret har Lasse Lundqvist undersøgt, hvordan fragtafstanden reelt set har udviklet sig, og sammenlignet med den fragtafstand der var forventeligt med afsæt i den historiske udvikling.

Den historiske udvikling skal forstås som den bredere tendens, der de seneste årtier har gjort verden mere global og år efter år forøget fragtafstanden.

Med en tilgangsmåde, bliver det muligt at sammenligne udviklingen på tværs af varegrupper, selvom deres fragtafstand historisk set har været forskellig.

Påvirker to brancher

Konkret viser undersøgelsen, at den reelle fragtafstand for halvfabrikata er 12 pct. lavere, end hvad man burde forvente i 2023. Til sammenligning ligger den samlede vareimport kun 2 pct. under.

Det skyldes ifølge Lasse Lundqvist, at det ofte er relativt lettere at finde nye leverandører af halvfabrikata.

- Hvis man er en elektronikvirksomhed, som får produceret computere i Kina, så er man temmelig afhængig af den specialisering, der er netop her. Men for jern og stål er der udvinding mange steder i verden. Derfor er det nemmere at udskifte en leverandør, forklarer Lasse Lundqvist.

Fordi udviklingen er så markant for særligt halvfabrikata, påvirker den også særligt de brancher, som er afhængige af at importere halvfabrikata. Og det gælder specielt for industrien og byggebranchen. 

Samtidig er disse brancher også i top 3 over brancher, hvor import fylder mest i deres produktion, hvilket øger branchernes fokus på forsyningssikkerhed.

En omkostningstung affære

Uanset om det er et aktivt valg eller fordi særlige omstændigheder tvinger virksomhederne til det, er det langt fra gratis at trække sig tilbage til nærmarkederne.

- Det er omkostningstungt at have flere leverandører, fordi der pludselig er en mindre grad af specialisering i produktionen. Virksomhederne profitmaksimere og vælger selvfølgelig den leverandør med det bedste produkt til den laveste pris. Når de så pludselig skal vælge en anden leverandør, er det ikke længere det bedste produkt til prisen, siger Lasse Lundqvist.

Omvendt er der også meget at vinde. Selvom der ifølge undersøgelsen er tale om en relativ ny tendens, kan nogle virksomheder nemlig allerede nu høste gevinsten.

Forsyningskæderne er nemlig under pres for tiden. I Det Røde Hav truer angreb fra houthi-militsen skibstransporten gennem Suez-kanalen, og i Panamakanalen har tørke resulteret i lav vandstand og begrænsninger på gennemsejlingen. Begge dele skaber forsinkelser og driver fragtraterne i vejret.

- I betragtning af situationen har det været ret fornuftigt for virksomhederne at trække sig tilbage til nærmarkederne. Særligt for de virksomheder, der importerer metalvarer fra Kina, siger Lasse Lundqvist.

Intet ændrer sig

Netop de nuværende forsyningsproblemer, bør ifølge Lasse Lundqvist, ses som et tegn på, at diskussionen om forsyningssikkerheden er kommet for at blive. Der er nemlig ikke noget, der tyder på, at den geopolitiske situation et på vej til at stabiliserer sig – snarer tværtimod.

Blandt andet er der risiko for, at situationen i Mellemøsten kan eskalere, hvilket kan sende oliepriserne på himmelflugt.

- Hvis de nærtliggende olieproducerende lande bliver yderligere involveret i konflikten i Mellemøsten, kan det have store konsekvenser for olieprisen og ende med at blive ekstremt dyrt at fragte varer i hele verden, Lasse Lundqvist.

Derfor forventer han også, at den nuværende tendens vil fortsætte, og at importen af halvfabrikata ikke foreløbig rykket tilbage til fjernmarkederne.

- Jeg vil mene at forsyningssikkerheden kommer til at være et af de problemer, der bliver prioriteret højt ude i virksomhederne i de næste par år, slutter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094