23948sdkhjf

Mærsk-direktør: Kun få vil betale

Kun to procent af kunderne vil i dag betale for at sejle grønt, siger Mærsk-direktør i interview om benspændene for søfartens energiomstilling

På en god dag er kun to procent af Mærsks globale shippingkunder parate til at betale ekstra for at få deres varer sejlet frem med skibe, der bruger grønne brændstoffer. Det fortæller Mærsks chef for energiomstilling, Morten Bo Christiansen, i et interview med Børsen.

I de seneste måneder har kunder som Nike, Nestlé og Volvo indgået aftaler med Mærsk og containerrederier om mere miljøvenlig fragt. Men disse aftaler udgør kun en lille del, og kundernes villighed til at betale ekstra for grøn transport er for øjeblikket relativt begrænset.

Ved præsentationen af årsregnskabet i februar satte Mærsk-topchef Vincent Clerc ord på shippingkoncernens største udfordring på klimaområdet:

- Min tillid til, at Mærsk kan klare det, er 100 (procent, red.). Men nu har jeg brug for, at nogle andre i økosystemet også gør deres. Vi kan ikke gøre det her, hvis ingen vil betale for det, og så bare tabe en masse penge på det, sagde Vincent Clerc. 

Rederichefer i fælles kor: Sæt en slutdato for fossile skibe

I december deltog han i klimatopmødet COP28 i Dubai, hvor han og topchefer fra blandt andet MSC, CMA CGM og Hapag-Lloyd pressede på for, at FN's søfartsorganisation, IMO, vedtager nye globale regler for skibsfartens udledning. Blandt andet med en prismekanisme, der kan udligne den store prisforskel mellem at sejle på sorte og grønne brændstoffer. 

Tilbage i juli 2023 forpligtede den globale søfartsindustri sig via IMO til at arbejde mod at være klimaneutral i 2050. 

Mærsk har sat sig endnu mere ambitiøse mål og sigter mod at nå dette mål ti år tidligere, allerede i 2040. Dette inkluderer planer om, at 25 procent af de brændstoffer, Mærsk-skibene sejler på i 2030, skal være grønne.

Mærsk først over vigtig målstreg i skibsfartens kapløb mod netto-nul

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109