23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stjernen falmer: Rederier på stribe fravælger Hongkong

Hongkong er på vej til at blive fravalgt af alle de største rederier, og i fremtiden kan andre havne lide samme skæbne

Hongkongs status som en af verdens førende containerhavne er truet.

Så hård er dommen fra mediet The Loadstar, efter at rederi-alliancen THE Alliance i sidste uge løftede lidt af sløret for deres fremtidige netværk mellem Asien og USA´s vestkyst.

På alliancens nye rutenetværk er Hongkong nemlig blevet fjernet til fordel for Shanghai og havnene i Ningbo og Qingdao.

THE Alliance består af de tre asiatiske rederier ONE, Yang Ming og HMM, som alle er blandt de ti største rederier i verden. Det er altså langtfra en ubetydelig godsmængde, som havnen i Hongkong risikerer at miste.

Hvad er rederi-alliancer

Alliancerne opstod i forrige århundrede, og dækker over et samarbejde, hvor to eller flere rederier deler noget af deres kapacitet for at undgå at sejle med tomme skibe. 

i dag er der følgende alliancer mellem de store containerrederier: 

  • 2M: MSC og Mærsk (opsagt fra januar 2025). 
  • THE Alliancen: Hapag-Lloyd (forlader alliancen i 2025), ONE, HMM og Yang Ming 
  • Ocean Alliance: Cosco, CMA CGM, Evergreen og OOCL.

Fra 2025 udløber Mærsk og Hapag-Lloyds nuværende alliancer, og herefter slår de sig sammen i et nyt alliance-lignende samarbejde under navnet Gemini Cooperation. MSC fortsætter uden at være en del af nogen alliance.

 

Mærsk vælger også Shanghai

For at gøre ondt værre for Hongkong, er rederierne i THE Alliancen ikke de eneste, der i fremtiden vil fravælge den gamle havneby.

Også A.P. Møller - Mærsk og Hapag-lloyd har nemlig publiceret et rutenetværk for deres fremtidige Gemini-samarbejde. 

Her er Hongkong heller ikke nævnt med et ord - hverken som et af netværkets 15 centrale knudepunkter eller som et af de talrige shuttle-services, der i fremtiden skal fodre de primære ruter med gods.

Samtidig har en tredje alliance - Ocean Alliancen - også valgt at nedskalere antallet af afgange fra Hongkong i sit nyligt opdaterede netværk for 2024.

En dalende stjerne

I dag er Hongkong ifølge Lloyd´s List en af verdens ti største containerhavne. De mange rederiers fravalg af havnen, kan dog meget vel vise sig at blive skæbnesvanger for den placering.

Det mener i hvert fald Alan Murphy, som er direktør for analyseinstituttet Sea-Intelligence.

- Tendensen er blevet stadig mere tydelig i netværksoversigterne: Hongkong bliver hurtigt fravalgt af alle de største rederier, siger han til The Loadstar.

Direktøren påpeger samtidig at andre havne meget vel kan lide samme skæbne som Hongkong i fremtiden. For tiden er shippingbranchen nemlig præget af en generel tendens, hvor netværkene bygges op om færre, men større knudepunkter, for at sikre økonomisk effektivitet.

- Hongkong ser ud til at være det første store 'offer', men når de nye alliance-konstellationer forbedrer deres netværk i de kommende år, er det sandsynligt, at flere havne risikere at blive fravalgt, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094