23948sdkhjf

Nye markedsandele giver nyt rekordår til havneduo

Direktøren kalder 2023 for milepælenes år

13 procent mere på bundlinjen.

Det er de glade realiteter hos ADP, der driver havnene i Nyborg og Fredericia.

Selskabet kom ud af 2023 med et resultat efter skat på 120,7 millioner kroner sammenlignet med 106,1 sidste år.

Det oplyser ADP i en pressemeddelelse.

2023 mængder håndteret hos ADP

I 2023 har ADP håndteret følgende:

  • 5.257.000 tons flydende bulk (råolie, flydende gødning osv.) 
  • 1.511.000 tons fast bulk, som kan være træpiller, skrot, vejsalt osv. 
  • 101.036 Teu (20-fodscontainere) 13.035 trailere

Kilde: ADP

ADP oplyser, at de formåede at opretholde godsomsætningen på 2022 niveau, trods stigende renter, internationale spændinger og fare for recession. 

–  Det har selvfølgelig påvirket transportbranchen. Men på trods af det og selv med et højt investeringsniveau har ADP igen haft en rekordhøj vækst i omsætning og indtjening og dermed præsenteret et yderst tilfredsstillende regnskab, fastslår Christian Herskind, bestyrelsesformand ADP A/S.

2023 var milepælenes år

2023 var der, havneudvidelsen blev sat i gang, og det nye selskab Fredericia Container Terminal A/S – etableret mellem ADP og Fredericia Shipping.

Containerterminalen er den første i Danmark med direkte opkobling mellem havn og baglandsterminal i Taulov Dry Port. 

I 2023 blev der også taget første spadestik til Mærsks nye lavemissionslager, og Bestseller tog deres 60.000 m2 lager i brug. ADP’s etablerede også datterselskabet ADP Energy Infrastructure A/S i året der gik. 

Der er med andre ord milepæle nok at tage af i 2023, lyder det fra direktøren.

I 2024 handler det om at materialisere og udvikle på projekterne, lyder det.

– Vi har søsat en del succesfulde projekter i 2023, og nu skal vi koncentrere os om at følge dem til dørs og materialisere dem. Der er stor interesse i arealleje på Nyborg Havn, som vi skal udvikle endnu mere på i 2024. Ellers gælder det om færdiggørelse af de sidste 97.000 m2 moderne lagerfaciliteter i Taulov, siger Rune D. Rasmussen.

- Vi skal materialisere ADP EI, hvor vi forventer at kunne fremvise vores centrale rolle i den grønne værdikæde i relation til transport af CO2 og senere grønne brændstoffer. Og så skal vi udvikle vores klassiske havneforretning, hvor aktiviteterne på Fredericia Havn og i Taulov Dry Port udbygger vores position til at blive ét af Danmarks nationale containerhubs med international tilgængelighed, siger han.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096