23948sdkhjf

Sort omstilling: Skibsfartens CO2-udledninger er eksploderet efter Rødehavsuro

Omvejen omkring Afrika har på fire måneder kostet klimaet og rederiernes CO2-regnskaber dyrt, viser nye data

Det går den helt forkerte vej for shippingindustriens CO2-udledning. 

Årsagen er Rødehavskrisen, som sender verdens øst-vestgående skibstrafik - fra bl.a. Mærsk - rundt om Afrika for at undgå angreb fra Yemens houthi-oprørene i farvandene ved indsejlingen til Rødehavet.

De sidste fire måneder er skibsfartens globale CO2-udledninger ved turen rundt om Afrikas Horn steget med 13,9 millioner ton CO2. Det viser data fra Inverto, et datterselskab under Boston Consulting Group.

Skibenes omvej syd om Afrika har kostet klimaet, hvad der svarer til forureningen fra ni millioner ekstra benzinbiler. 

Høj ekstraregning

'Proppen' i Rødehavet koster rederier som Mærsk både ekstra brændstof, mindst syv dages længere sejltid og hakker i CO2-regnskabet.  

Torsdag lagde Mærsk tal frem, der viser, at rederiet siden nytår har øget sit totale brændstofforbrug med 20 procent. 

Hvor meget 'Rødehavseffekten' konkret har belastet og fortsat belaster Mærsks CO2-regnskab og ETS-betalinger, ville Mærsk-topchef Vincent Clerc ikke ud med. 

Men han erkendte, at det øgede brændstofforbrug koster og belaster arbejdet med at reducere CO2 på tværs af forsyningskæderne og, at det også fører til øgede ETS-afgifter i EU's emissionshandelssystem. 

Højeste CO2-niveau siden 2018  

Tal fra analyseplatformen Xeneta, der fokuserer specifikt på containershipping, viser, at CO2-udledningen fra containerskibe på ruter mellem Asien og Middelhavet, i årets første kvartal er steget med 63 pct. fra sidste kvartal af 2023.  

Xeneta and Marine Benchmark Carbon Emissions Index, som siden 2018 har målt CO2-udledningerne pr. ton transporteret gods på verdens top-13 containerruter nåede rekordniveau i første kvartal i år.

Udover at skulle sejle tusindvis af ekstra sømil, har containerskibene på det seneste sat farten op for at indhente noget af den tabte tid, viser data fra Clarkson Research Services.

Siden midten af december, hvor skibstrafikken begyndte tage turen rundt om Kap Det Gode Håb, har de  største containerskibe sat farten op til over 16 knob fra under 15 knob, før krisen i Rødehavet opstod. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11