23948sdkhjf

Sådan får DSV kunderne med på den grønne omstilling

- Det første skridt for kunderne er at få et overblik over deres CO2 emissioner, siger DSV Road-direktør

- Den grønne omstilling fylder rigtig meget for os. Vi forsøger virkelig at have tæt dialog med vores kunder omkring det her. Sådan siger Fritz Poulsen, Managing Director for DSV Road i Danmark.

- Når vi snakker med kunderne, har fokus typisk været på pris og kvalitet. Det er det stadig; men nu er bæredygtighed også et af punkterne, vi altid har med i dialogen med kunderne, fortæller han og uddyber: 

- Det er jo også kundernes krav til os, som vi agerer på, når vi tager initiativer i klimakampen. Vi har i DSV en række tilbud til kunderne, som går under navnet ‘green logistics’.

- Det første skridt for mange kunder er naturligt at få et overblik over deres CO2 emissioner – for når de kender deres største ‘hotspots’ - altså hvor de udleder mest, så kan vi beregne optimeringsmulighederne; Er det bedre at sende godset med tog? Kan vi sejle? Ellers skal vi nøjes med at have én afgangsdag i stedet for fem på sendingerne? På den måde kommer CO2-påvirkningen med ind i vores og deres beslutninger. Ofte hænger værdikædeoptimering også sammen med CO2-besparelser og så skaber vi win-win løsninger for kunderne, fortsætter Fritz Poulsen.

Vi oplever en stigende efterspørgsel på CO2-rapporter. CO2 er jo blevet en ny valuta... Fritz Poulsen

- Vi oplever en stigende efterspørgsel på CO2-rapporter. CO2 er jo blevet en ny valuta, og derfor er det et kæmpe fokusområde for DSV. Vi arbejder i dag på koncernniveau benhårdt for både at automatisere og optimere alle vores processer omkring CO2-rapportering.

En tredje løsning, som DSV tilbyder, er lagerfaciliteter med fokus på bæredygtighed. Det nye lager, DSV har bygget i Horsens, er virkelig verdensklasse – det har NOx-absorberende tagpap, solceller på tagene, LED-lys på lagerne, lithium-batteri på gaffeltruckene og en masse andre tiltag. Mest imponerende er nok, at det har verdens største tagmonterede solcelleanlæg. Her kan man også tilbyde kunderne at beregne deres CO2-aftryk, så de også får den viden med til deres regnskaber.

DSV tilbyder også kunderne at sænke CO2-udledningen ved at fylde bæredygtigt brændstof som HVO100 på lastbilen. Ved ”onsetting” fyldes HVO på den specifikke lastbil, der henter godset hos kunden og kører ud på destinationen. Sådanne løsninger kommer flere af, oplever man hos DSV, som også kan lave såkaldt ”insetting”.

- Vi laver i de tilfælde en beregning på, hvor meget HVO kunden ønsker at købe, så det svarer til den klimabelastning, deres transport har, fortæller Fritz Poulsen.

- Ved ”insetting” anvender vi en tilsvarende mængde biobrændstof et andet sted i vores brede netværk af vognmænd, som transporten kræver. Det får kunden et certifikat på. Vi har brugt meget tid og mange kræfter på at sikre, at det her er en troværdig proces.

Producerer selv strøm

På terminalerne og lagrene i Hedehusene, Ringsted og Horsens har DSV fået solceller på taget for selv at producere grøn strøm til drift af terminalerne og opladning af lastbilerne.

- Det har ingen effekt at sætte en el-lastbil ind, hvis man køber el, der er produceret på et kulkraftværk. Ved at producere strømmen på egne faciliteter, kan vi være sikre på, at strømmen er grøn, siger Fritz Poulsen, som selv er blevet opmærksom på, hvor meget man egentlig kan gøre for at fremme bæredygtigheden i transportbranchen.

- Jeg har fået mere og mere indsigt i det her efter dialogen med vores sustainability-afdeling, siger han.

- Vi har sammen med Air & Sea og Solutions en strategi, vi kalder Vejen Frem. Den løber fra 2021 til 2026. I den har vi en målsætning om at have fokus på bæredygtighed - både vores egen og kundernes Vi har sat en række ambitiøse mål for at dekarbonisere vores operationer og her spiller selvforsyning rigtig godt ind.

Klima Akademiet

Kunderne skal være villige til at investere i de grønne transporter sammen med transportvirksomhederne, fordi de er dyrere i dag. Derfor har DSV sat store kræfter ind på at oplyse kunderne omkring blandt andet dét – og det gør man gennem det såkaldte Klima Akademi.

- Her får vi muligheden for at fortælle, hvad vi gør på det grønne område, siger Fritz Poulsen.

- Vi vil jo rigtig gerne vise kunderne de muligheder, som de har. Derfor er jeg også glad for den store tilslutning, der har været til de to seminarer, vi har holdt her i juni. Der var tæt på fyldte huse både i Fredericia og i Hedehusene.

Med til møderne var inviteret en forsker fra Aarhus Universitet, eksperter fra Boston Consulting Group samt Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling, der kunne fortælle, hvor langt udviklingen er med blandt andet brint- og el-lastbiler. 

- Vi ville gerne give kunderne indblik i fordele og ulemper ved de forskellige teknologier og måske også aflive nogle myter. Og så var det selvfølgelig også en mulighed for at præsentere de løsninger, som kunderne kan vælge på vores hylder, og som vi kan hjælpe dem med lige nu, slutter Fritz Poulsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094