COVID gav et tiltrængt skub: Nu vinder papirløse processer frem

Med global vækst i e-handel, hurtigere transaktioner og et udbredt ønske fra transportkøberne om effektive og papirløse processer, er digitale platforme til dokumentation og betaling blevet mere almindelige.
Også inden for skibsfarten og shippingindustrien, hvor digitaliseringen af handelsdokumenterne har været langsommere end andre sektorer i forsyningskæden som for eksempel landtransport.
- Kunder, afsendere og bureauer søger i stigende grad digitale løsninger, der kan fremskynde transaktioner, reducere omkostninger og minimere fejl forbundet med manuelt papirarbejde ved for eksempel at behandle dokumenter online og bruge e-fakturaer, e-betalinger og andre løsninger, fortæller Liji Nowal, der er stifter af og CEO for ODeX, der er en virksomhed inden for digital transformation af export- og importhandelstjenester (EXIM).
COVID-19-pandemien accelererede dette skift, da fysisk dokumenthåndtering blev mere kompliceret på grund af sundhedsprotokoller og restriktioner.
- Som leverandør af løsninger til branchen kan v være med til at imødekomme denne efterspørgsel ved at levere digitale værktøjer til at indsende dokumenter som Cargo Release og Invoices. Det strømliner operationerne og skaber hurtigere sagsbehandling og tidligere fragtfrigivelse.
Internationalt arbejde
Der er flere internationale organisationer, der arbejder på at fremme digitaliseringen af forsendelsesdokumentation. Det gælder blandt andet International Maritime Organisation (IMO), der gennem initiativer som Facilitation (FAL)-konventionen opfordrer til elektronisk dataudveksling for skibes ankomst, ophold og afgang. Organisationen fremmer også elektronisk dataudveksling, som stemmer overens med ODeX’s kerneudbud af digitale dokumentationsplatforme.
Andre organisationer er International Chamber of Commerce (ICC), der fremmer brugen af e-dokumenter som e-Bills of Lading og elektroniske certifikater, samt Digital Container Shipping Association (DCSA), der sigter på at skabe industristandarder for den digitale transformation af containerfragt, herunder vedtagelse af elektroniske Bill of Lading (eBL).Endelig er der også International Transport Forum (ITF), der arbejder med politik og ”best practice” i forbindelse med digitalisering af transport, herunder søfart.
EU cer aktivt med til at fremme digitaliseringen på tværs af shipping- og logistiksektorerne. Initiativer såsom EU's Digital Transport and Logistics Forum (DTLF) tilskynder til vedtagelse af digitale løsninger, især inden for søtransport, mens forordningen om elektronisk godstransportinformation (eFTI) udgør en retlig ramme for elektronisk udveksling af godstransportinformation, hvilket letter skifte til digital dokumentation.
Disse dokumenter kan digitaliseres
En lang række vigtige forsendelsesdokumenter kan nu digitaliseres, hvilket strømliner international handel og forbedrer den operationelle effektivitet:
● Ladingbreve (BOL): Et kritisk dokument inden for skibsfart, nu tilgængeligt som elektroniske ladningsbreve (eBL).
● Kommercielle fakturaer: Angiv vigtige transaktionsdetaljer for international handel.
● Pakkelister: Skitser de varer, der sendes.
● Oprindelsescertifikater: Certifikater varernes oprindelse.
● Tolderklæringer: Påkrævet til import- og eksportprocesser.
● Forsikringscertifikater: Bekræft forsikringsdækning for gods.
● Forsendelsesinstruktioner: Detaljerede instruktioner fra afsendere til transportører.
● Leveringsordrer (DO'er) / Cargo Release: Genereret og delt elektronisk, hvilket reducerer forsinkelser i godsfrigivelse.
● Fakturaer: Afsendere og modtagere kan få adgang til disse dokumenter online via ODeX.
● Manifest: Digitalt behandlet gennem ODeX, hvilket letter koordineringen med havnemyndighederne og sikrer problemfri drift.
Digital forsyningskæde
Digitale løsninger transformerer forsyningskæden – fra indkøb og lagerstyring til transport og levering – ved at forbedre synlighed, effektivitet og kommunikation.
Teknologier som Blockchain, IoT og AI muliggør sporing og datadeling i realtid, hvilket forbedrer lastsporbarheden.
- Mange toldprocesser er nu digitale, hvilket reducerer grænseoverskridende forsendelseskompleksiteter, mens elektronisk fragtdokumentation strømliner driften, fortæller ODeX-direktøren.
- På trods af disse fremskridt står opnåelse af fuld digitalisering stadig over for udfordringer, herunder koordinering af interessenter, udvikling af infrastruktur og global lovgivningstilpasning.
- Så der er en hel del bølgeskvulp på havet endnu, men vi er i gang. Kursen er sat, slutter hun.