23948sdkhjf

DSV-topchef: - Handelskrigen er en stor bekymring for kunderne

- Mange kunder risikerer at blive hårdt ramt økonomisk. Derfor holder flere af dem forsendelserne tilbage på toldoplag i USA eller på kajen i Kina, fortæller Jens H. Lund

Toldkrigen mellem USA og resten af verden var et at de store temaer, da DSV onsdag både holdt pressemøde og investormøde.

I sit regnskab for sit første kvartal af 2025 forsikrer DSV, at virksomheden nøje overvåger udviklingen og justerer sin kapacitet og omkostninger efter den.

Pressen lod sig dog ikke spise af med generiske formuleringer. Så administrerende direktør Jens Lund blev afkrævet svar på, hvordan han forventer, at toldkrigen fremover vil påvirke top- og bundlinjen midt i integrationen af DSV's hidtil største opkøb af tyske DB Schenker. 

DSV’s administrerende direktør, Jens Lund, lagde ikke skjul på, den aktuelle handelskrig er en stor bekymring for fragtkunderne.

- Mange kunder risikerer at blive hårdt ramt økonomisk. Derfor holder flere af dem forsendelserne tilbage på toldoplag i USA eller på kajen i Kina - indtil situationen bliver gunstigere.

- Markederne har en imponerende evne til at komme sig jens H. Lund

- På mellemlang sigt kan situationen måske føre til inflation i USA - i værste fald en recession. På langt sigt har markederne en imponerende evne til at komme sig, og vi forventer, at handelen vil fortsætte, måske i et lidt lavere tempo, tilføjede DSV-topchefen. 

Høj indtjening på sø- og luftfragt

 I forhold til handelskrigen mellem USA og Kina er DSV mere gunstigt stillet end mange af konkurrenterne, vurderer senioranalytiker Mikkel Emil fra Sydbank. 

- Allerede i første kvartal af 2025 har vi set positive nøgletal i DSV's sø- og luftfragtdivision, hvor yielden (indtjeningen pr. fragtet enhed, red.) overrasker positivt, men med lidt mere modvind på volumen i luftfragt, siger analytikeren til Søfart.

Forklaringen på, at Air & Sea divisionen i årets første kvartal øgede omsætningen med 14,4 pct. og bruttoavancen med 9,5 pct. , skyldes for det første, at DSV har sagt farvel til tre store luftfragtkunder, som har givet transportkæmpen lav indtjening. 

DSV's Air & Sea er ikke voldsomt eksponeret mod USA-Kina-ruten, men har stor tilstedeværelse i regionerne omkring Kina, hvor volumenerne faktisk vokser markant lige nu Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank

Men ikke mindst, så har markedsforstyrrelserne i årets første måneder op til handelskrigen, som Donald Trump for alvor blæste i gang 2. april, givet DSV højere indtjening per fragtet enhed (yield, red.). 

Og i april, hvor USA skruede markant op for toldkrigen er yielden fortsat op hos DSV, siger Sydbank-analytikeren. 

- Situationer, som den vi ser lige nu, hvor forsyningskæderne bliver mere komplekse, spiller ofte til DSV’s fordel, fordi komplekse forsyningskæder øger efterspørgslen på DSV’s løsninger, som de tager sig betalt for, siger Mikkel Emil Jensen.

Man kan sige, at DSV taber lidt på gyngerne i form af mindre volumen, men vinder på karrusellerne i form af øget indtjening per fragtet enhed.

- Selvom DSV ikke er voldsomt eksponeret mod USA-Kina-ruten (Air & Sea, red.), så har virksomheden en stor tilstedeværelse i regionerne omkring Kina, hvor volumenerne faktisk vokser markant lige nu, siger Mikkel Emil Jensen.

Fusion vil koste kunder

Et andet stort spørgsmål på pressekonferencen var effekterne af integrationen med DB Schenker, som formelt faldt på plads samme dag, den 30. april 2025.

Både antallet af fremtidige medarbejdere i det fusionerede selskab og evnen til at fastholde kunderne, spurgte pressen om DSV-ledelsens vurdering af.

Jens Lund bekræftede, at et integrationsår for DSV sjældent giver vækst fra eksisterende kunder – som typisk fastholder deres nuværende volumen.

- Det er normalt at miste typisk ca. 5 pct. af omsætningen i et integrationsår. Nogle mindre kunder kan vælge at skifte til vores konkurrenter, men vi ser ikke, at det vil få en dramatisk effekt, sagde Jens Lund.

Topchefen understregede, at DSV arbejder hårdt på at mindske risikoen for, at integrationen med DB Schenker kommer til at koste kunder.

- Allerede nu er vi i dialog med alle de vigtige kunder for at minimere denne risiko mest muligt – det er en del af forretningsplanen, fastslog topchefen.

DSVs divisionsresultater (beløb i mio. kr.)
Omsætning Q1 2025 Q1 2024 Udvikling
Air & Sea 26.108 22.716 14,4 pct.
Road 10.164 10.425 -3 pct.
Solutions 6,325 5,989 4.9% 6.325 5.989 4,9 pct.
Driftsresultat Q1 2025 Q1 2024 Udvikling
Air & Sea 2.949 2.627 10,9 pct.
Road 408 480 -16,9 pct.
Solutions 470 500 -6,3 pct.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078