NTG’s Road-division under pres trods vækst og opkøb
NTG’s største forretningsområde, Road & Logistics, øgede i første kvartal 2025 sin eksterne omsætning med 25 procent til 2.005 mio. kr. Væksten blev drevet af opkøbene af Schmalz+Schön og ITC Logistic, som alene stod for 22,4 procentpoint af stigningen, mens organisk vækst bidrog med 2,3 procent – primært fra øget volumen i nøglemarkeder og en større andel stykgods.
Men på trods af væksten på top- og bruttolinjen faldt den justerede driftsindtjening (EBIT) med 2,9 procent til 100 mio. kr., og driftsmarginen dykkede fra 6,4 til 5,0 procent.
"Markedet er præget af hård konkurrence og fortsat pres på fragtraterne. Den sæsonmæssige volumenstigning i foråret udeblev, og aktiviteten var lavere end ventet," skriver NTG i regnskabet.
Tysk omkostningsbase presser marginen
Den lavere margin skyldes især integrationen af de tyske opkøb, hvor Schmalz+Schön og ITC Logistic bidrager med en højere omkostningsbase. Det kombineret med lavere aktivitet i Sverige, Polen og Tyskland trak indtjeningen ned – dog med svagt positivt momentum i marts.
"Vi forventer, at marginerne forbedres i takt med, at vi realiserer synergier og markedsmomentum vender tilbage, især i Tyskland," lyder det fra NTG.
Samtidig lykkedes det at gennemføre fragtrateforhøjelser i udvalgte nordiske markeder, hvilket løftede divisionens bruttomargin til 22,6 procent – en fremgang på 1,0 procentpoint. Større groupage-andel i de opkøbte selskaber bidrager positivt til marginen.
I Holland har NTG oplevet fremgang i første kvartal 2025 i modsætning til flere af de andre markeder i Road-divisionen. NTG specificerer ikke nærmere, om det skyldes nye kunder, højere volumen eller prisjusteringer.
Thortrans og DTK i støbeskeen
I kvartalet blev det danske selskab Thortrans integreret i NTG-ejede LGT Logistics, og forventes at bidrage positivt til EBIT i andet halvår 2025. Samtidig er arbejdet med integrationen af DTK, som blev endeligt overtaget i maj, i fuld gang.
Fokus er nu rettet mod at styrke markedsandele og effektivisere omkostningsbasen i de nyligt tilføjede selskaber, fremgår det af kvartalsrapporten.
Periode | Q1 2025 | Q1 2024 | Ændring |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Ekstern omsætning | 2.005 | 1.604 | +25,0 % |
Bruttofortjeneste | 454 | 347 | +30,8 % |
Justeret EBIT | 100 | 103 | -2,9 % |
Bruttomargin | 22,6 % | 21,6 % | +1,0 p.p. |
Driftsmargin (EBIT-margin) | 5,0 % | 6,4 % | -1,4 p.p. |
Konverteringsgrad | 22,0 % | 29,7 % | -7,7 p.p. |
Kilde: NTG Nordic Transport Group A/S |