DFDS taber 69 pct. på driftsresultatet
Driftsresultatet bløder hos DFDS.
Det står klart onsdag morgen, hvor rederigiganten har fremlagt regnskab for andet kvartal af 2025.
Regnskabet viser et underskud for kvartalet på 87 mio. kr. I samme periode året før tjente DFDS 288 millioner kroner.
Driftsresultatet er desuden intet mindre end 69 pct. lavere end tilsvarende kvartal sidste år: fra 519 mio. kr. sidste år til nu 163 mio. kr.
Det er til trods for, at omsætningen steg tre pct. i kvartalet fra 7,6 mia. til 7,8 mia.
Regnskabsår | Q2 2025 | Q2 2024 | Ændring |
Valuta | Mio. DKK | Mio. DKK | % |
Omsætning | 7.810 | 7.580 | +3 |
EBITDA | 893 | 1.232 | -28 |
EBIT | 163 | 519 | -69 |
Kilde: DFDS' regnskab for Q2 |
Problemet i Middelhavet
Den alt overskyggende forklaring skal findes i Middelhavet, hvor et overfyldt marked presser prisen i bund og gør det svært for DFDS at tjene penge.
Det var også årsagen til, at DFDS i fredags måtte nedjustere forventningerne til kvartalet, fordi pengene i Middelhavs-forretningen ikke kommer ind som forventet.
- Resultatet for hovedparten af netværket var i 2. kvartal 2025 på linje med forventningerne til kvartalet. Vores vigtigste indtjeningsudfordring er stadig Middelhavs-aktiviteterne,” siger Torben Carlsen, CEO.
Overgangsår
DFDS har fra start kaldt 2025 for et overgangsår.
Det er her, at DFDS skal løse tre store udfordringer, der blandt andet er bundet i opkøbet af det tyrkiske logistiknetværk Ekol Logistics.
Det har DFDS blandt andet gjort ved at tilpasse medarbejderstaben og nedlægge dobbeltfunktioner i større fyringsrunder. Desuden er rederiet ved at reducere antallet af lastbiler og trailere, så det stemmer over med det faktiske behov, fortæller Torben Carlsen, CEO til Søfart.
Oveni det kommer en presset tyrkisk økonomi med høj inflation igennem et par år, der har nedsat købelysten og aktiviteten i samfundet.
Det gør genopretningen af Ekol Logistics mere slidsom, men arbejdet fortsætter resten af året. Målet er, at ramme et break even ved årets udgang.
- Tilpasningen af forretningsenheden Mediterranean gik frem i 2. kvartal 2025, men mindre end forventet. Fragtmængderne forblev i vid udstrækning intakte, men effekten af prisinitiativer indfriede ikke forventningerne. Yderligere tiltag er iværksat for at styrke effektiviteten af yield-genopretningen i resten af året, lyder det i en regnskabsmeddelelse fra selskabet.