23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Smøremiddelkoncern skifter logistikstrategi: Transportkæmpe overtager særlige leverancer

Et nyt samarbejde fjerner et mellemlager og giver både lavere CO2-udledning og færre transportskader

En lang række tromler. 

Sådan ser det ud, når smøremiddelproducenten FUCHS får leveret råvarer til sit produktionsanlæg i Västerhaninge. 

Tidligere gik transporten via et mellemlager i Länna, men det flow er nu ændret. 

I stedet har transportvirksomheden Freja siden marts stået for direkte leverancer fra emballageproducenten Greif i Falkenberg.

– For at reducere risikoen for kvalitetsafvigelser og forbedre kontrollen over forsyningskæden, så den passede bedre til vores behov, var vi nødt til at ændre flowet. Vi ønskede at gå fra tredjepartsflow til direkte levering. Da bæredygtighed er vigtigt for os, ville vi skabe et bæredygtigt flow, der kunne knyttes til en reduktion af CO₂-udledningen. Valget af speditør faldt på Freja, da de kunne tilbyde brændstofvalget HVO100 på ruten Falkenberg – Västerhaninge, udtaler Eric Lund, Senior Planner hos FUCHS, i en pressemeddelelse.

Samarbejdet mellem FUCHS og Freja har hidtil primært handlet om internationale transporter, men er nu udvidet til også at dække indenrigsruter. 

Den nye løsning gør det muligt at returnere transportemballage til Greif, så den kan genbruges.

– FUCHS ønskede bedre kontrol over tilstrømningen, så den passede bedre til deres forsyningskæde, og det har de fået nu. Alt er baseret på behovene i produktionsanlægget i Västerhaninge. Det handler ikke kun om renere transport, men også om smartere logistik. Når vi returnerer emballage til Greif, skaber vi et lukket kredsløb, som forlænger materialernes levetid. En sidegevinst er også, at FUCHS ikke behøver at have et ekstra lager, udtaler Søren Skive, vicepræsident for Freja Sverige.

Ifølge FUCHS har ændringen allerede givet resultater. 

Ud over lavere CO2-udledning er antallet af transportskader på tromlerne reduceret, rutinerne strømlinet og forsyningskæden blevet mere transparent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078