23948sdkhjf

DHL i grøn offensiv: Vi betaler merudgiften

DHL Global Forwarding vil betale meromkostningen, hvis kunderne ønsker søtransport med bio-fuel.

Normalt er det forbundet med en meromkostning, når en virksomhed vælger en ikke-klimabelastende form for fragt af deres gods. Den opfattelse gør DHL Global Forwarding nu op med, når det gælder stykgods fragtet på skib (LCL).

- Merudgiften for containerskibenes brug af bæredygtig bio-fuel bretaler vi. Dermed kan vores kunder uden meromkostning hejse det miljøvenlige flag over for deres slutkunder – og for klimaet, siger Jesper Appel, salgs- og marketingansvarlig i DHL Global Forwarding.

- Det er ikke blot et spørgsmål om at købe sig til ”off-setting”, som jo stadig er en god model, men om at vi arbejder for at fremme brugen af den grønne bio-fuel i shippingindustrien.

Sådan fungerer det i praksis

I praksis fungerer DHL’s nye klimatiltag på denne måde:

  • DHL Global Forwarding beregner hvor stor en CO2-udledning, der er ved den fragtmængde, som afskibes.
  • Herefter sørger logistikfirmaet for at betale for forskellen mellem det, rederierne skal betale for det ”sorte” brændstof og den grønne bio-fuel.
  • Hermed vil DHL være med til at fremskynde rederiernes overgang til det grønne og renere brændstof.

DHL: Reel klimavenlig løsning

- Den måde, som fragtmarkedet er indrettet, gør, at speditørerne og logistikfirmaerne køber ledig plads på forskellige containerskibe. Der er derfor tale om en helhedsbetragtning; men det ændrer ikke på konklusionen: Der er tale om en reel klimavenlig løsning, som med det samme kan mærkes der, hvor det bruges.

- Søfarten brænder nogle af de mest forurenende brændstoffer af overhovedet. Derfor er der i den grad behov for at gøre tingene anderledes. Vi ønsker, at søfarten skifter over til den grønne bio-fuel, så vi håber, at vores initiativ kan blive en ”game changer.”

- Vi tror på, at når vi nu øger efterspørgslen efter mere af det grønne bio-fuel, vil det skabe en større produktion og dermed også lavere priser, som på sigt kan udkonkurrere det sorte brændstof, slutter Jesper Appel.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.876