23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

90 procent af vognmænd mangler chauffører: Jobgaranti skal tiltrække nyuddannede

Ni ud af ti vognmænd mangler chauffører ifølge Dansk Industri (DI). Det kan derfor roligt konkluderes, at kampen om hænder og hoveder raser i transportbranchen. Desuden viser analyser også, at hver anden godschauffør er over 50 år, mens 13 procent har rundet 60 år.

Det får vognmændene til at skrue kreativiteten op. Hos Danske Fragtmænd sker det med et tilbud om fast arbejde, når erhvervskørekortet er i hus fra DEKRA, der udbyder transportuddannelser.

- Vi har et samarbejde med DEKRA og Frode Laursen, hvor vi tiltrækker chauffører med en jobgaranti, når de har uddannelsesbeviset i hånden. Ved at give tilbuddet i et partnerskab giver det større effekt, siger adm. direktør for Danske Fragtmænd Jørn Skov.

Danske Fragtmænd har dagligt 1800 lastbiler rullende på de danske landeveje, og det skaber et løbende behov for nye chauffører.

- Årligt er det omkring 200 nye chauffører vi skal have ind, fordi der er en stor naturlig udskiftning. Men i fremtiden bliver behovet for rekruttering endnu større, fordi mange chauffører har en højere alder og derfor kan forventes at gå på pension, siger Jørn Skov.

Ny måde at rekruttere på

DEKRA har i samarbejde med Københavns jobcenter udvalgt kandidater til en chaufføruddannelse, der som det første besøgte Danske Fragtmænds afdeling i Høje Taastrup.

- Det er en ny måde at rekruttere på, hvor alle ser hinanden i øjnene som første skridt. Kandidaterne finder ud af om et chaufførjob er noget for dem, og Danske Fragtmænd finder ud af, om der er et potentiale, fortæller kommerciel direktør i DEKRA, Troels Lund.

Syv kandidater fik tilbudt job hos Danske Fragtmænd i Høje Taastrup efter besøget. Nu følger en ny runde i trekantsområdet, mens et tredje besøg i Næstved er på tegnebrættet.

- Den her proces giver et ekstra gear i processen med at finde nye chauffører. Kandidaterne ved bedre, hvad de går ind til, og Danske Fragtmænd bliver ikke oversvømmet af irrelevante ansøgninger. Desuden kan den traditionelle ansøgningsproces være en barriere, som man kan komme rundt om ved et matchmaking arrangement, tilføjer Troels Lund.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141