23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportminister hives ind i ny slumlejr-lignende sag

Tre ordførere drager nu transportministeren ind i sag om misbrug af lastbilchauffører hos Kolding-firmaet Contrans.

En ny, slumlejr-lignende sag med udenlandske chauffører, der bor under usle forhold i årevis og kører ulovligt til dumpingløn, lander nu på bordet hos den nye transportminister Trine Bramsen (S).

Det skriver Fagbladet 3F.

Transportordførere fra V, DF og Enhedslisten vil have en forklaring på, at der trods skærpet dansk lovgivning og en EU-vejpakke, der skal imødegå social dumping, alligevel er dukket en ny slumlejr-lignende sag op.

Ordførerne er kommet på banen, efter Fagbladet 3F de senere dage har afsløret, hvordan det Kolding-baserede transportfirma Contrans, der med omkring 400 chauffører er blandt Danmarks største, aflønner chauffører med ned til 25 kroner i timen og lader dem bo i lastbilernes førerhus i årevis. Anklager, som firmaet dog afviser.

Ordførerne sammenligner Contrans-sagen med sagen om transportfirmaet Kurt Beier Transport A/S i Padborg, som blev afsløret i oktober 2018. Her boede filippinske chauffører i en slumlejr på transportfirmaets område under usle forhold og arbejdede mange timer bag lastbilrattet i EU til 15-20 kroner i timen.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested kalder behandlingen af chaufførerne for dybt uanstændig.

- Jeg har aldrig set noget lignende. Det her er jo nærmest en ny Padborg-sag, blot med endnu dårligere lønninger og endnu dårligere boforhold. Chauffører, der bor flere år i et førerhus, er jo fuldstændig vanvittigt. Jeg vil rejse sagen overfor den nye transportminister. Nu kan det være nok, siger Henning Hyllested til Fagbladet 3F.

Transportordfører for DF Hans Kristian Skibby er også rystet over sagen.

- Hvis chauffører kører til 25 kroner i timen og bor i årevis i deres førerhus, er vi jo ude over al anstændighed og moral. Det er også i den grad unfair konkurrence overfor de mange vognmænd, der har orden i sagerne. Når et broddent kar opererer i så stor skala, kan vi ikke bare se passivt til, siger Hans Kristian Skibby.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er overrasket over Contrans-sagen.

- Det kommer bag på mig, at det finder sted. Mange husker nok Padborg-sagen, hvor der var debat og efterfølgende bred enighed i Folketinget om, at den slags ønsker vi ikke i Danmark.

På baggrund af netop Padborg-sagen vedtog et stort flertal i Folketinget i 2020 en ny godslov, der skal gøre op med social dumping på vejene og sikre, at udenlandske vognmænd betaler deres chauffører en løn, der svarer til dansk løn, når de kører på danske veje.

Samme år blev EUs vejpakke vedtaget, og den skal også imødegå social dumping på landevejene, men i hele EU.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web01