Deutsche Post DHL Group og Volvo Trucks har underskrevet en samarbejdsaftale om at fremskynde skiftet til køretøjer med nul emissioner. Det skal ske ved at indsætte i alt 44 elektriske Volvo-lastbiler på forskellige ruter i Europa.
Der er tale om elektriske udgaver af de mellemstore lastbilmodeller Volvo FE og Volvo FL, der skal bruges til pakkeleveringer i byområder. Brugen af tungere elektriske lastbiler er også en del af planen på længere sigt.
DHL har besluttet at begynde med elektriske-lastbiler i Storbritannien, og de første lastbiler er allerede bestilt. DHL Parcel UK har bestilt seks, mens DHL Freight har foreløbig besluttet at tage to i brug. Det vil resultere i en årlig besparelse på næsten 600 ton CO2 og næsten 225.000 liter diesel.
Kunderne efterspørger
- Vi er forpligtet til at imødekomme kundernes stigende efterspørgsel efter grønne og bæredygtige løsninger, forklarer Pablo Ciano, Executive Vice President for Corporate Development hos Deutsche Post DHL Group.
- I DHL har vi også selv et mål om netto nul-emissioner i 2050.
- Som logistikserviceudbyder er omstillingen af vores bilflåde en vigtig løftestang til at hjælpe os med at undgå CO2-emissioner. Flere af vores divisioner vil drage fordel af denne aftale med Volvo Trucks, siger han.
Forsøg i London siden 2020
En vigtig faktor i DHL's beslutning om at fremskynde overgangen til nul-emissionskøretøjer skyldes den positive erfaring, man har haft med at bruge en elektrisk Volvo-lastbil i London siden november 2020. Bilen er blevet brugt til at levere varer til West End shoppingdistriktet. Køretøjet var den allerførste fuldt elektriske kommercielle tunge lastbil, der blev brugt til bylogistik i Storbritannien.