23948sdkhjf

Mærsk-rivals luftfragtsprojekt skaber forvirring

Rederiet CMA CGM bevægede sig sidste år ind på luftfragtsfragtområdet akkurat som konkurrenten Mærsk. 

Men alt er tilsyneladende ikke gået som planlagt for CMA CGM, der tidligere i år offentliggjorde planerne om et luftfragtssamarbejde med Air France-KLM. Det partnerskab starter tidligst til april næste år, og indtil da må branchen se forvirret til, når det gælder CMA CGM's tilgang til luftfragten. 

Det skriver flere branchemedier, blandt andre Freightwaves

Mediet skriver, at det nystartede luftfragtsselskab ganske abrupt stoppede med at udbyde sine egne tilbud, og i stedet pludseligt søgte at lease sine fly til andre luftfartselskaber. Dette skulle være gjort for at modvirke de nedadgående markedsforhold. 

Selskabet har dog ikke selv ønsket at udtale sig, men erkendte, at de ikke længere solgte fragtplads på egne fly. 

En undersøgelse fra Freighwaves side viste, at flere af de CMA CGM-registrerede fly nu pludseligt fløj fragt for DHL Express og Qatar Airways Cargo.

Ifølge et andet branchemedie, Theloadstar, så er det i øjeblikket kun to af selskabets seks fragtfly, der ser ud til at operere under det franske rederis eget navn. Det er på ruterne Paris-Hongkong og Paris-Kairo, hvilket altså betyder, at selskabet har lukket ned for alle sine egne flyvninger til USA. 

I en udtalelse til mediet fortæller CMA CGM dog, at flyvningen er indstillet af "tekniske årsager", for at kunne hjemtage flyene til Frankrig. 

- På grund af logistikken i denne operation var CMA CGM Air Cargo nødt til at afbryde sine tjenester til USA i flere uger. Denne suspension var kun midlertidig, og CMA CGM Air Cargo vil genoptage sine fragtflyvninger mod USA i de kommende uger, lyder det i udtalelsen, der dog betegnes som "forvirrende". 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109