DTL: EU-forslag er fornuftigt kompromis

EU-Kommissionens forslag om, at 90 procent af nye lastbilerne i 2040 skal være emissionsfrie, bliver hilst velkomment af DTL.
- Vi mener, at det er et fornuftigt kompromis at holde døren åben for, at der fortsat må være lastbiler med forbrændingsmotorer, siger DTL’s direktør Erik Østergaard.
Han er bevidst om, at mange kræfter i den grønne proces stadig trækker i retning af en total afskaffelse af forbrændingsmotoren; men det advarer han kraftigt imod.
- Vi render ikke fra ambitionen om et fossilfrit transporterhverv, men det handler om forsyningssikkerhed. Man bør kunne vælge mellem flere typer af brændstoffer ud over ren el-drift, fordi infrastrukturen for el-drift halter bagud, og der ikke er sikkerhed for, at forsyningen af el er både tilstrækkelig og stabil.
- Energistyrelsens egne fremskrivninger siger i øvrigt, at der i 2050 forsat kører 33 procent lastbiler med forbrændingsmotor på vejene. Det er for risikabelt kun at være afhængig af én energikilde, og desuden støtter vi ambitionerne om renere motorer efter Euro7-standarden, siger Erik Østergaard.