Danske web-butikker tror på pakkevækst

Selv om danskerne svinger dankortet mindre flittigt online efter krisen er sat ind, så der stadig en solid tiltro til fremgang over de kommende tre år.
Det fremgår af en ny logistikanalyse fra Dansk Erhverv, der viser at to ud af tre danske netbutikker venter at fordoble antallet af forsendelser over de kommende tre år. Det er helt præcist 64 procent af virksomhederne i undersøgelsen, der tror på en fordobling i antallet af pakker de vil sende af sted vil øges med 100 procent eller mere.
Den nuværende krise med høj inflation og øget usikkerhed påvirker ikke overraskende e-handlen i Danmark. Ved indgangen til 2022, var det hele 75 procent af de adspurgte e-butikker, der ventede at fordoble antallet af forsendelser over de kommende tre år.
Selv om optimismen har taget et dyk, så vælger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund at fokusere på, at der stadig er en stor overvægt, der tror på fremgang.
- Jeg hæfter mig ved, at det er stadig to tredjedele af de danske e-handlere, der ser lyst på fremtiden trods krisetider. Det er jo nu, hvor vi skal tage arbejdshandskerne på, omstille os og udnytte de muligheder, der opstår, når økonomien ser ud, som den gør.
Mellemstore i front
Det er ifølge logistikanalysen fra Dansk Erhverv særligt de mellemstore virksomheder, der har spændt den positive hest foran trækvognen. Her melder fire ud af fem virksomheder (80 procent), at de forventer, at udviklingen i pakkeforsendelser bliver fordoblet over de næste tre år. Det er på niveau med sidste år (79 pct.)
De store e-handels-virksomheder er dog også overvejende positive, når de sætter langt lys på salget i de kommende tre år.
Til gengæld, der de små e-handelsbutikker dykket markant. Hvor 74 procent i starten af 2022 ventede at skulle afsende flere pakker, så er det tal nu faldet til 50 procent.
- Da vi tilbage i 2021 så, at 3 ud af 4 netbutikker forventede at fordoble deres pakkeforsendelser over de næste 3 år, sagde jeg, at udmeldingen var voldsom om end realistisk. I år er tallet lidt lavere, men det vidner stadig om et optimistisk marked generelt, hvor væksten forventeligt bliver drevet af de store virksomheder, siger Jens Wedenborg, chefkonsulent med ansvar for logistik hos Dansk Erhverv Digital Handel.
Øget prisfokus
Dansk Erhverv forventer, at forbrugernes nuværende stærke fokus på prisen – både varens pris og prisen på forsendelsen – vil præge markedet en rum tid fremover.