23948sdkhjf

Lav vaccinationsrate blandt søfarende

Indikator tyder på, at kun godt 15 procent af verdens søfarende er vaccineret.

Det er organisationen bag den såkaldte Neptun-erklæring, der arbejder for at sikre søfarende ordenlige forhold – herunder retten til besætningsskifte – i forbindelse med Covid-19-pandemien.

De første vaccinationsdata fra Neptun -erklæringen Crew Change Indicator viser, at kun 15,3 pct af de søfarende er vaccineret. Tal fra rederidirektørerne i de 10 største rederier bekræfter, at krisen for besætningsskift fortsætter med at stige.

Covid-19 vaccinationer af søfarende ses af praktisk talt alle i den globale søfart som en helt afgørende forudsætning for kritiske for at løse besætningsskiftekrisen.

Derfor er Neptun -erklæringen for ændring af besætning i august 2021 blevet udvidet til at omfatte den samlede procentdel af søfarende, der er blevet vaccineret. Data fra august viser, at kun 15,3% af de søfarende er blevet vaccineret.

Til sammenligning er andelen af befolkningen fuldt vaccineret mod Covid-19 i store skibsfartsnationer i Europa, Nordamerika og Asien på omkring 50 pct. Dette viser, at på trods af fremskridt inden for søfarende vaccinationer ligger deres satser meget bagefter de store skibsfartsnationer.

- Søfarende skal anerkendes som nøglemedarbejdere og prioriteres adgang til Covid-19-vacciner. Dette er nøglen til at beskytte søfarendes velfærd og funktionen i de globale forsyningskæder, siger Kasper Søgaard, administrerende direktør, chef for institutionel strategi og udvikling, Global Maritime Forum.

Han tilføjer:

- Søfarende begynder at blive vaccineret, især dem fra udviklede lande. Programmer i USA og nogle europæiske lande tilbyder vacciner til internationale søfarende, men mange flere lande skal følge trop for at løse krisen på besætningsskifte.

Skibschefer identificerer Filippinerne, Myanmar, Indonesien, Venezuela og Letland, da områderne med den største udfordring er at sikre udbuddet af vacciner.

Flere sejler på udløbet kontrakt

Augustindikatoren bekræfter også, at krisen ved besætningsskifte fortsat er uløst. Antallet af søfarende om bord på skibe efter udløbet af deres kontrakt er steget lidt fra 8,8 pct. til 9,0 pct. i den sidste måned, og antallet af søfarende ombord på skibe i over 11 måneder er steget fra 1 pct. til 1,3 pct..

Maritim arbejdskonvention fastslår, at den maksimale sammenhængende periode, en søfarende må tjene om bord på et skib uden orlov, er 11 måneder.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11