Stena Lines nye færge fuldfører jomfrurejse
Stena Lines nye Ropax-færge Stena Scandica gennemførte nybygningens første tur fra Ventspils i Letland til Nynäshamn i Sverige tirsdag.
Stena Scandica er den første af to nye Ropax-færger, der skal give rederiet et markant løft på ruten Nynäshamn-Ventspils.
Skibet øger antallet af kahytter med 70 procent og fragtkapaciteten øges med 30 procent.
- Vi har transporteret passagerer og gods i Østersøområdet i næsten ti år. I denne periode har vi oplevet en stærk årlig vækst. Desuden har vi mere end fordoblet vores operationer fra et skib og 10 afgange om ugen i 2012 op til to skibe og 24 afgange om ugen for passagerer og gods i 2021. Vores ekspansion er drevet af en øget efterspørgsel efter sørejser og kravet om yderligere fragtkapacitet fra vores kunder på Østersøen. Vi styrker nu vores position og kundetilbud yderligere med to nye moderne og større skibe, der tilføjer ekstra 30 pct. fragtkapacitet og giver en attraktiv oplevelse ombord på begge vores ruter til og fra Letland i 2021, siger Johan Edelman, handelsdirektør Baltic Sea North.
Stena Scandica er 222 m lang og har en kapacitet på 200 kahytter, 970 passagerer og 2.875 godstransportmålere plus et ekstra bildæk.
Skibet er udstyret med flere bæredygtige funktioner og forbedringer af brændstofeffektiviteten, såsom hybridskrubber og rengøringssystemer for ballastvand.
- Vi ser RoPax som vores vigtigste konkurrencemæssige fordel og en integreret del af vores succeshistorie, og derfor vil vi fortsætte med at kombinere fragt og passagerer. Disse to nye skibe udgør en fantastisk tilføjelse til flåden for vores kunder, og det er kun et første skridt i retning af vores ambitiøse plan om at fordoble antallet af passagerer på Østersøruten på tre år, fremhæver Johan Edelman.
Ventspils - Nynäshamn er den korteste rute mellem Baltikum og Skandinavien. Når Stena Scandica og Stena Baltica overtager ruten Ventspils - Nynäshamn, og de vil erstatte Stena Livia og Stena Flavia, som derefter omplaceres på ruten Liepāja - Travemünde.