Stena RoRo bestiller skibe i Kina
Stena RoRo har afgivet ordre på to såkaldte E-Flexer skibe til det kinesiske rederi CMI Jinling (Weihai). De to RoPax-skibe er de 11. og 12. skibe i E-Flexer-klassen, som Stena RoRo selv har udviklet.
Skibene forventes leveret i 2024 og 2025.
Stena RoRo oplyser i en pressemedddelelse, at der samtidig er indgået en langsigtet charterkontrakt med det franske færgerederi Brittany Ferries, der vil indsætte nybygningerne på mellem Portsmouth og i Storbritannien og Quistreham (Caen) i St. Malo i Frankrig.
De to skibe vil sammen med tre tidligere bestilte E-Flexer-klasse skibe forny og modernisere Brittany Ferries 'nuværende flåde af gods- og passagerskibe.
Den første færge, Galicien, blev leveret i efteråret 2020. Den anden leveres i november 2021 og den tredje i 2023.
De to nye færger har en kapacitet på henholdsvis 2.377 og 2.517 lanemeter og kan begge transportere op til 1.400 passagerer.
Klar til LNG
De fire senest bestilte færger er udstyret til LNG-drift, hvilket indebærer, at de kan sejle på LNG, biogas eller andre nye brændstoffer såsom ammoniak. Derudover vil de bestilte skibe også være udstyret med en stor batterihybridpakke til energiforbrug på 10 MWh til fremdrift og manøvrering i havn.
De vil også være udstyret med en 8 MW elektrisk landforbindelse til opladning af batterierne, hvilket medfører et miljøvenligt ophold i havn. Den store batterikapacitet muliggør hastigheder på op til 17,5 knob kun på batteristrøm.