23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

CPH: Luftfragt er lyset i mørket

Trafiktal i Københavns Lufthavn: Kun luftfragt og få passagerer tilbage.

Coronakrisen slog for alvor helt igennem i den sidste uge i marts, hvor antallet af rejsende i Københavns Lufthavn (CPH) faldt med 98 procent. I uge 13 sidste år gik der 539.258 rejsende igennem terminalerne. I år var tallet 16.115.

- Normalt er der knap 83.000 rejsende hver dag. Nu tæller vi færre end 1.500. Uden passagerer og fly er praktisk taget hele vores indtægtsgrundlag forsvundet i løbet af marts, siger administrerende direktør i CPH, Thomas Woldbye.

Luftfragten er det eneste lille lyspunkt, selv om den også er ganske hårdt ramt, da cirka 75 procent af luftfragten sker med passagerfly som bellycargo. I dag er de fleste passagerfly groundet over hele verden. Alene i CPH er 90 passagerfly parkeret på ubestemt tid.

- Der er dog stadig enkelte passagerfly i drift – for eksempel Qatar til Asien. Samtidig er antallet af rene fragtfly til og fra København nu i vækst, og flyene er fyldte. I marts var der en vækst med rene fragtfly på 23 procent og væksten ser ud til at tage endnu mere fart i april. Derudover indsætter for eksempel Singapore Airlines en daglig fragtafgang med et A350 passagerfly i første omgang en uge, siger Thomas Woldbye.

- For Danmark er luftfragten afgørende. Dels for at kunne få eksempelvis medicinsk udstyr til landet. Dels for danske virksomheder, hvor luftfragten - målt i værdi - udgør 33 procent af Danmarks eksport, understreger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094