23948sdkhjf

Danske Speditører roser brexit-udsættelse

- Der er grund til forsigtig optimisme, lyder det fra Henrik Beck.

EU’s medlemslande godkendte i går mandag en udsættelse af brexit til 31. januar 2020.

Udsættelsen, der er døbt ”flextension” – et sammentræk af ordene ”fleksibel” og ”udsættelse” – betyder, at Storbritannien har mulighed for at udtræde tidligere, såfremt det britiske parlament bliver enige om en aftale.

Hos Danske Speditører falder aftalen i god jord. Brancheorganisationen mener, at et no-deal brexit i denne uge – på torsdag den 31. oktober – ville have været en katastrofe.

Det siger Henrik Beck, politik- og kommunikationschef hos Danske Speditører, der mener, at der er god grund til forsigtig optimisme:

- Det britiske parlament har i princippet godkendt den skilsmisseaftale, som den britiske premierminister Boris Johnson har forhandlet på plads med EU. Nu mangler blot det britiske parlaments grundige gennemgang af følgelovgivningen. Det er der nu udsigt til kan finde sted inden den nye skæringsdato 31. januar næste år – uanset om der bliver holdt britisk parlamentsvalg i mellemtiden. Derfor kan det godt være, at det ender med en velordnet britisk EU-exit med en skilsmisseaftale. Med denne aftale følger også en overgangsordning frem til udgangen af december 2020, hvor Storbritannien bevarer sin tilknytning til det indre marked og EU-Toldunionen. Så kan vi få nogenlunde god tid til at forberede os på den fremtidige samhandel med et Storbritannien, der står uden for EU, siger Henrik Beck og tilføjer, at Danske Speditører vil følge udviklingen meget tæt de nærmeste uger.

- Når vi kender resultatet af det britiske parlaments grundige gennemgang af brexit-lovgivningen, får vi et mere sikkert overblik over, hvad der kommer til at ske. Og hvornår det kommer til at ske. Så vil samtlige medlemsvirksomheder under Danske Speditører og alle, der deltog i sidste uges store Toldkonference, blive indbudt til informations- og netværksmøder om brexit. Her vil der blive sat fokus på alle relevante aspekter af brexit inden for told, logistik, køretilladelser, dyrlægekontroller og en masse andet, lyder det fra Henrik Beck.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094