23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

CPH vil være førende på fragt

Præsenterer ny luftfragtstrategi.

Københavns Lufthavn (CPH) vil være den foretrukne cargo-hub i Nordeuropa.

Således lød hovedbudskabet, da lufthavnen i går onsdag havde inviteret en række af områdets luftfragt-aktører til en præsentation af CPH’s nye luftfartsstrategi på Clarion Hotel i tæt tilknytning til lufthavnsområdet.

Skruer op for cargo

Det har altid været – og vil fortsat være – passagertrafikken, der udgør den økonomiske rygrad i CPH, og det er således flypassagererne, der fortsat har den største prioritet.

Men til stor glæde for luftfragtbranchen og dens tilhørende aktører og underleverandører i Østdanmark og Sydsverige har CPH siden 2016 skruet betragteligt op for prioriteringen af luftfragtforretningen, ud fra en erkendelse af at et velfungerende cargo-fællesskab kan føre en god del afledt forretning med sig.

Lars Gotfredsen, air cargo manager i CPH, præsenterede på kick-off arrangementet selskabets Airport Cargo Strategy, der blandt andet omfatter fem ”must win battles”-målsætninger, der skal arbejdes ekstra hårdt med for at nå i mål: Vækst i pharma-forretningen, udvikling af infrastruktur, vækst inden for specifikke varegrupper som eksempelvis højværdigods og levende dyr, digitalisering af værdikæden – og sidst men ikke mindst at udvikle en organisation og et cargo-fællesskab – CPH Cargo Community. Fællesskabet skal danne forum for CPH’s luftfragtaktører, der skal bidrage til CPH’s – og luftfragtaktørernes – målsætning om at føre an på cargo i Nordeuropa. Arrangementet var således en stående invitation til de fremmødte om at gøre sin viden og ekspertise gældende i CPH Cargo Community med mere luftfragt til området som endemål.

Det opskruede cargo-ambitionsniveau kommer desuden til udtryk i etableringen af industriområdet Airport Business Park i den østlige del af lufthavnsområdet. Den 314.000 kvadratmeter store erhvervspark, svarende til cirka 44 fodboldbaner, etableres først og fremmest til lufthavnsrelaterede erhvervsaktiviteter – herunder særligt til godsterminaler og logistikhubs – ud fra et ønske om at tiltrække flere luftfragtselskaber – og således mere cargo – til Kastrup.

Læs mere om CPH’s nye luftfragtstrategi i det kommende nummer af Transport Tidende.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03