23948sdkhjf

P-begrænsning sender regning til kunder

DSV-topchef: 25-timers p-max vil øge omkostninger.

Det bliver dyrere at få transporteret gods på lastbil i Danmark, når regeringens og Dansk Folkepartis nye rastepladsregler for lastvogne træder i kraft. 1 juli. Der indføres en 25-timers maksimal parkering for lastvogne på statens rastepladser langs motorvejene. Et indgreb som helt officielt især er rettet mod udenlandske lastvogne og chauffører.

Transport-Tidende kunne i sidste uge – som det første danske medie – fortælle, at Europa-Kommissionen har stillet en række kritiske spørgsmål til de nye danske p-regler. En kritik transportminister Ole Birk Olesen blankt har afvist i et svarbrev.

Kunden betaler

I DSV A/S vurderer adm. direktør Jens Bjørn Andersen, at 25-timers-reglen – der gør det umuligt for lastvognschaufførerne at afholde deres lovpligtige 45 timers weekendhvil på statens rasteplader - vil gøre det dyrere for transportørerne. Det vil stille en række nye besværlige og omkostningstunge krav chaufførlogistikken. Den ekstraregning ender i sidste ende hos transportkøberen.

- Når man ikke må holde på rastepladserne, så skal man lang tid i forvejen planlægge, hvor man skal hen. Det betyder, at den fleksibilitet og effektivitet, der findes, vil falde, og omkostningerne vil derfor stige. Det er muligt, at vi må indføre en form for gebyr, som vores kunder må betale, udtaler Jens Bjørn Andersen til dagbladet Børsen.

Strider mod EU-regler

Selv om transportminister Ole Birk Olesen sammen med partierne bag finansloven er enige om den blanke afvisning af transportkommissær Violeta Bulcs kritske spørgsmål, er det langtfra givet, at sagen er slut.

Over for Børsen vurderer Carsten Willemoes Jørgensen, lektor i EU-ret ved Aarhus Universitet, at de nye danske rastepladsregler modvirker EU-regler og reelt skaber en forskelsbehandling, som EU-Kommissionen normalt sanktionerer konsekvent.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234