23948sdkhjf

Bjørn B.: Pas på det danske gods

Kan risikere at ryge til Hamborg, lyder det fra direktøren.

Bjørn B. Christiansen, direktør i brancheorganisationen Danske Havne, frygter, at de kommende års investeringer i dansk vejinfrastruktur og en takstnedsættelse på Storebæltsforbindelsen vil anspore transportører til at benytte sig af havnen i Hamborg i stedet for hans medlemmers ditto.

Samtidig byder han velkommen til tørhavnen Taulov Dryport, idet han mener, at bedre kombination af transportformerne kan være en del af løsningen

Velkomst til Dryport

Vi skal undgå, at godset i Danmark bliver transporteret uden om de danske havne for i stedet at blive transporteret ad motorveje til havnen i Hamborg, når samfundet de kommende år investerer i motorveje og sætter taksten ned på Storebæltsforbindelsen.

Sådan lyder budskabet fra Bjørn B. Christiansen, direktør i brancheforeningen Danske Havne.

- En fremsynet transportpolitik vil sætte ind med at udnytte de blå motorveje – søvejen – til at tage presset af landevejene og til at øge den kollektive transport af gods og biler. Vi skal undgå, at Hamborg bliver Danmarks største havn, siger Bjørn B. Christiansen, der i stedet er fortaler for, at vi skal blive bedre til at kombinere transportformerne.

- Med en perlerække af velbeliggende havne og et væld af kompetencer i transportsektoren har Danmark fremragende forudsætninger for at kombinere forskellige transportformer på vej, bane eller på søen. Til gavn for samfundsøkonomi og miljø, lyder det fra direktøren.

Således byder Bjørn B. Christiansen varmt velkommen til Taulov Dryport, ADP A/S’ og PFA’s milliardinvestering:

- I stedet for kun at løse trængsel på vejene med flere veje, så er dette en effektiv måde at få mere gods væk fra vejene. Og tilgodese afsenderne af godset. For Danmark som helhed et vigtigt skridt i arbejdet med at kombinere de grå veje med de blå veje, lyder det fra Bjørn B. Christiansen.

Udnyt de blå motorveje

Han peger desuden på, at det kan være farligt at nedsætte taksten på Storebæltsforbindelsen med 25 procent, som regeringen har i støbeskeen til finansåret 2018, hvis ikke færgerederierne samtidig kompenseres.

- En takstnedsættelse på 25 procent på Storebælt har naturligvis vælgertække. Men lad os som samfund tænke i helheden. Når det bliver så meget billigere at bruge broen, vil søvejstransporten over Kattegat komme over pres prismæssigt, hvis der ikke sker kompensation. Konsekvensen kan blive følelig og uønsket – hvem har interesse i at en prisnedsættelse kan friste titusindvis af bilister at tage turen ad den i forvejen trængte fynske og østjyske motorvej, spørger Bjørn B. Christiansen og byder selv ind med et svar:

- Skal vi skabe mere plads på motorvejene, så lad os udnytte muligheder for at flytte trafik til søvejen. Det var et meget velkomment initiativ, da Folketinget med en motortrafikvej ved Vig forkortede transporttiden til Odden. Lad os fortsat tænke i disse baner og bruge de muligheder, den effektive færgefart og velfungerende havne giver os. Kombinationen af grå og blå landeveje kan udnyttes endnu mere – til gavn for brugerne, samfundsøkonomien og miljøet, lyder det.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079