23948sdkhjf

Transportkøbere skal passe på

Kørehvil i Tyskland kræver forholdsregler.

Nu bliver det tyske forbud mod at holde ugehvil i førerhuset håndhævet og det følges nøje af Danske Speditører.

Overtrædes reglerne, kan der altså siden torsdag morgen vanke bøder til både chauffør og dennes arbejdsgiver.

Formanden for Fagudvalg VEJ & BANE i Danske Speditører, Karl Christensen, er helt på den rene med, at det kan få helt uoverskuelige konsekvenser med den nye tyske praksis fra i morgen torsdag.

- Under alle omstændigheder vil jeg råde speditører, der har at gøre med transporter til og fra Tyskland og gennem Tyskland, til at snakke alle de praktiske spørgsmål grundigt igennem med deres vognmænd. For speditøren er det vigtigt, at både vognmanden og dennes chauffør er helt med på, at det er afgørende, at hvis der er last ombord, når det lange hvil skal afholdes, og chaufføren ikke må opholde sig i nærheden af lastbilen, så skal der drages omsorg for, at lastbilen ikke placeres hvor som helst. Det er simpelthen ret skidt, hvis lastbilen og godset blot stilles på den parkeringsplads eller rasteplads, der er nærmest, når tidspunktet for det lange hvil nærmer sig, siger Karl Christensen.

Karl Christensen ønsker også at gøre opmærksom på, at konsekvenserne af en overtrædelse kan blive ret store. Efter det oplyste, vil både chaufføren og transportvirksomheden blive gjort ansvarlig for overtrædelser. Chaufføren skal betale 90 euro per time ulovligt tilbragt i førerhuset, mens virksomheden skal betale 180 euro per time, som chaufføren har tilbragt i førerhuset i forbindelse med det regulære ugentlige hvil.

- Bøderne skal som udgangspunkt betales af chauffører og vognmænd. For speditørerne betyder lovgivningen en hel masse, når de skal være arkitekter for transporterne. Derfor skal dette i høj grad indgå i enhver speditørs planlægning af den samlede transport fra A til B, siger Karl Christensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063