23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slut med chaufførmangel?

Økonomer spår fyringer i transportsektoren.

Der er kommet væsentligt flere ansatte hos virksomhederne i den danske transportsektor i de senere år. Men den positive udvikling i beskæftigelsen kan være slut.

Det vurderer flere økonomer.

Årsagen er den forkølede økonomiske vækst i Danmark og resten af Europa.

Økonomernes bekymring bunder i den såkaldte lønkvote, der viser virksomhedernes lønomkostninger i forhold til den samlede værdiskabelse. Ifølge tal for Danmarks Statistik, så er lønkvoten inden for handel og transport nu næsten oppe på samme niveau som i 2008, lige inden finanskrisen for alvor satte ind.

- Virksomhederne har købt alt for meget ind i denne opsvingshistorie, som aldrig rigtigt har materialiseret sig. Hvis det er tilfældet, kan man godt være bekymret for, at de skal til at afskedige i stor stil, udtaler cheføkonom Steen Bocian fra Dansk Erhverv til Finans.dk.

Danske transport- og handelsvirksomheder har til sammen øget antallet af ansatte med 30.000 siden starten af 2013. Sammen med er erhvervsservice-sektoren tegner de to sektorer sig for den største fremgang i beskæftigelsen herhjemme i de seneste tre år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|