23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportinstitut lægges i graven

Besparelser tvinger DTU til at nedlægge institut.

Regeringens besparelser på forskning og uddannelse i finansloven for 2016 får nu umiddelbare og meget synlige konsekvenser for organiseringen af transportforskningen på DTU.

Der var i 2015 afsat 40 mio. kr. i forskningsreserven til transportforskning, i 2016 er beløbet reduceret til 20 mio. kr.

Intet tyder på at den vanskelige økonomiske situation vil blive bedre i nær fremtid. Da DTU Transport med sine godt 80 medarbejdere er et forholdsvis lille institut, er det DTU’s ledelses vurdering, at der ikke i længden vil være grundlag for at opretholde et selvstændigt transportinstitut.

Der igangsættes nu en grundig analyse af, hvordan relevante dele af transportforskningen bedst muligt videreføres på DTU.

-Den kommende analyse af transportområdet på DTU skal bl.a. sikre, at DTU’s bevillingsgivere også i fremtiden kan regne med en meget høj kvalitet i såvel den forskningsbaserede rådgivning som i uddannelserne, ligesom DTU fortsat vil bidrage med løsninger til udviklingen af en grøn og bæredygtig transportsektor, siger DTU’s rektor, Anders Bjarklev.

-Det er uforståeligt, at man vælger at spare på forskningen i de bæredygtige løsninger, som alle sukker efter. DTU har sagt det før og gentager det gerne: Vi finder det uklogt, at spare på fremtiden. Men vi vil fortsat prioritere uddannelse og forskning inden for trafik og transport højt, og en fokusering af transportforskningen i nye sammenhænge på DTU, er den rigtige måde at sikre dette på, siger Anders Bjarklev.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078