23948sdkhjf

Stor-rederi anløber Aalborg Havn

CMA CGM opretter ugentlig afgang.

Det verdensomspændende franske rederi CMA CGM etablerer nu fast forbindelse mellem havnene i Aalborg, Hamborg, Fredericia, Helsingborg og Halmstad.

Aalborg Havn kobles således på en ny feederrute med ugentligt besøg af containerskibet MV Emilia, der er 122m langt og har en kapacitet på 700 TEU.

- Den nye aftale er en milepæl i den positive udvikling, som Aalborg Havn er inde i. Vi er de seneste år vokset til Danmarks 4. største containerhavn med en samlet markedsandel på 8 procent, og med den nye aftale med CMA CGM kan vi tiltrække yderligere aktiviteter til Aalborg og Nordjylland, siger salgs- & marketingchef Ole Brøndum fra Aalborg Havn A/S.

Aalborg Havn har siden 2010 haft en feederrute til Rotterdam og Göteborg med anløb hver torsdag. Det er rederiet X-Press Feeders, der har ruten, og den anvendes af rederier som APL, Evergreen, Hyundai, NYK Line, Yang Ming Line, Hapag Lloyd m.fl. Den nye rute er derimod en own carrier-rute, og det betyder, at det er CMA CGMs egne containere, der sejles på ruten. Den øgede aktivitet kommer dog alle havnens interessenter til gode og har en selvforstærkende effekt:

- Vi har foretaget en række investeringer i udbygning og effektivisering af vores containerterminal. Stordrift kommer alle til gode i form af en bedre kapacitetsudnyttelse og mere konkurrencedygtige priser, og det er et væsentlig fokusområde i vores bestræbelser på at gøre havnen mere intelligent, forklarer Ole Brøndum.

Gæstevisit

MV Emilia har netop gæstet Aalborg Havn for første gang, og der tegner sig allerede en pæn interesse for ruten:

- Midt- og Nordjylland har en stor koncentration af fødevarevirksomheder, og CMA CGM satser specielt på køle- og frysecontainere, der anvendes til slagterivarer, fisk, mejerivarer mv. Derudover naturligvis tørlast, fortsætter Ole Brøndum.

Containertrafikken til og fra Aalborg Havn er steget de seneste år. I 2014 håndterede Aalborg Havn knap 63.000 containere (TEU). Heraf stod den faste Rotterdamrute for ca. 25 procent, mens Grønlandstrafikken stod for godt 70 procent. Den resterende trafik kom fra nogle af havnens største aktører, herunder Bladt Industries og Siemens Wind Power.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.922