23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvordan løser man et problem, der ikke er der?

Ugens kommentar om finanslovsaftalen af Michael Svane, DI Transport.

Ugens kommentar om finanslovsaftalen af Michael Svane, DI Transport
 
Finansloven for 2015 er præsenteret. Regeringen, SF og Enhedslisten vil lukke et påstået hul i godskørselsloven.
 
Det skal være slut med at bruge chauffører fra udenlandske datterselskaber, og chaufførvikarer skal have overenskomstmæssig løn. Det gælder i sagens natur kun kørsel i Danmark og kun på dansk indregistrerede lastbiler.
 
Reglen er indført som et indgreb mod Kim Johansen Transport, der som konsekvens allerede er på vej ud af landet. Chaufførerne og virksomheden kan fortsat køre helt lovligt i Danmark bare på udenlandske nummerplader.
 
Kommer der mere kørsel med danske lastbiler med den nye lov?
 
Næppe, men heldigvis går det jo ikke helt så slemt, som mørkemænd ellers går og påstår. Kørsel med dansk indregistreret lastbil i Danmark har aldrig været større. Vi har mange dygtige vognmænd, som klarer sig fint. Vi er meget langt fra at blive udkonkurreret.
 
For de danske virksomheder, der kører indenrigskørsel i Danmark, ændrer finanslovsaftalen formentlig ingenting. For de danske virksomheder, der kører lastbil mellem Danmark og udlandet? Næppe heller ret meget, da det kun gælder i Danmark. Til gengæld gør man det mere attraktivt at udflage. Det kan nogen så klappe hinanden på skuldrene over.
 
Måske var det på tide at løse et rigtigt problem?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|