23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-skib var ikke designet til orkan

To gange rullede det kæmpestore containerskib, Svendborg Mærsk, helt uventet og voldsomt fra side til side under en orkan i Biscayen den 14. februar i år og tabte rekordmange containere i havet.

To gange rullede det kæmpestore containerskib, Svendborg Mærsk, helt uventet og voldsomt fra side til side under en orkan i Biscayen den 14. februar i år og tabte rekordmange containere i havet.

I alt 517 stk 20-fods containere gik tabt, mens 250 containere på skibet blev beskadiget.

Hvad der skete og hvorfor, kommer en ny havarirapport fra den danske Havarikommission nu med et bud på: Meget hårdt vejr i området kombineret med begrænsede hjælpemidler til kaptajnen, og at skibet ikke var egnet til at sejle i det ekstreme vejr, det kom ud i.

Medvirkende årsag til skibets sårbarhed var ifølge rapporten en ombygning i 2012 af det enkeltskrogede containerskib til at kunne rumme yderligere 3.000 containere, der blev stablet op i tre ekstra lag oven på øvrige containere. Dermed er skibets lastekapaciteten udvidet til i alt 8.160 20-fods-containere.

Af rapporten fremgår det, at Mærsk allerede har ændret på en hel række procedurer på sine skibe som følge af ulykken. Det drejer sig om nye og bedre vejrvarslings-systemer, indskærpning til skibene om brug af det dynamiske vaslingsystem og fokus på træning af kaptajner og styrmænd til sejlads i hårdt vejr.

/mb
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|