Lastbilrater faldt i fjerde kvartal
Kvartal for kvartal er lastbilspotraterne steget uafbrudt fra og med 2. kvartal 2020. Men i fjerde kvartal 2022 vendte spotraterne i den tunge vejgodstransport næsen nedad.
Sammenlignet med tredje kvartal 2022 faldt spotraterne på europæisk asfalt med 2,4 procent.
Det fremgår af en opgørelse, som er foretaget af Upply, Transport Intelligence og den internationale vognmandsorganisation IRU.
Men selv om spotraterne i den europæiske vejgodstransport er dykket fra 3. til 4. kvartal, så ligger spotraterne fortsat 18,1 procentpoints over niveauet i samme kvartal sidste år.
Når det gælder udviklingen i kontraktraterne, så er indekset her steget med 0,4 procent i forhold til kvartalet før. Dermed er kontraktrateindekset steget med 19 indekspoints, sammenlignet med samme kvartal i 2021.
Inflation
Når spotraterne i vejgodstransporten er på vej ned, så skyldes det angiveligt lav efterspørgsel i højsæsonen op til jul på grund af den kraftigt stigende inflation og det deraf følgende dramatiske drop i forbrugertilliden. Det har også medført, at lagerbeholdningerne i Europa er steget.
Faldet i europæiske spotrenter skyldes lav efterspørgsel i højsæsonen på grund af inflation, hvilket presser forbrugertilliden ned til rekordlave niveauer, mens de europæiske lagerniveauer forbliver høje.
Inflationen i euroområdet toppede med 10,6 procent i oktober, og forbrugertilliden i euroområdet nåede et historisk lavpunkt på 95,1 point i september med en ubetydelig forbedring i hele 4. kvartal 2022.
Spotraterne påvirker ofte udviklingen i kontraktpriserne, så faldet i indekset sammen med klare indikatorer for lavere efterspørgsel efter vejgodstjenester på kort sigt tyder på, at kontraktpriserne med tiden også vil begynde at falde.
Dog vil ethvert fald i fragtraterne i løbet af de næste par måneder sandsynligvis blive modereret af pres på udbudssiden, hvilket får vejgodsdriftsomkostningerne til at forblive høje, selvom dette pres på udbudssiden begynder at aftage, skriver forfatterne bag undersøgelsen.
European Road Freight Spot Rate Index lå i fjerde kvartal 2022 på 142,1, hvilket som nævnt ovenfor er 2,4 point lavere end i Q3 2022, men 18,1 point højere end i Q4 2021.
Kontraktrater
European Road Freight Contract Rate Benchmark Index lå på 129,8, 0,4 point højere end i Q3 2022 og 19,0 point højere end i Q4 2021.
Chaufførmangel
Nye data fra IRU viser, at chaufførmanglen i hele Europa faktisk aftog marginalt i december 2022, selvom antallet af ubesatte stillinger forblev højt på mellem 380.000-425.000, hvilket er omkring 10 procent af alle chaufførstillinger i Europa.
Selv om manglen på chauffører altså er faldet en anelse, så er den stadig en markant begrænsning af kapaciteten på markedet.
Fragtraterne forventes at fortsætte med at blive gradvist lavere i 2023, men vil forblive høje i forhold til historiske normer, da presset på udbudssiden holder omkostningerne høje.
Diesel
Som altid er omkostningerne en vigtig faktor i fastlæggelsen af fragtraterne. I gennemsnit var dieselpriserne i 4. kvartal 2022 21,5 procent dyrere end niveauet i januar 2022, hvilket holdt omkostningerne og til gengæld raterne høje i 4. kvartal 2022. De indledende data fra januar 2023 viser, at dette er faldet til omkring 14,5 pct, hvilket tyder på tidlige besparelser for transportkøberne i starten af 1. kvartal 2023.
Thomas Larrieu, administrerende direktør hos Upply, kommenterer:
- Vi ser tydeligt, at spotfragtraterne falder, og kontraktpriserne vil have en tendens til at følge begyndelsen af 2023. Men i hvilket omfang? Vejfragtoperatørens omkostninger er stadig på det højeste, og chaufførmangel vil ikke blive løst om et år. Mit syn for 2023: kontraktpriserne vil falde med 3-5 pct., mens spotrenterne bliver mere og mere volatile på grund af forbrugernes efterspørgselsusikkerhed.”
Lønpres
Opadgående pres på chaufførernes løn bidrager i en mangelsituation også til stigningen i fragtraterne.
Nye data fra IRU viser, at efterspørgslen efter lastbilchauffører voksede gennem 2022 frem til november, med antallet af åbne lastbilchaufførstillinger for vigtige europæiske transportlande i december 39 pct. højere sammenlignet med januar 2022.
Chaufførefterspørgslen er som nævnt aftaget en smule i sidste kvartal , hvor antallet af ubesatte stilliger faldt med 4 pct. i forhold til 3. kvartal, hvilket sandsynligvis afspejler faldet i efterspørgslen efter vejtransport i kvartalet.
IRU Senior Director for Strategy and Development Vincent Erard tilføjer:
- Den lille lempelse af fragtraterne i 4. kvartal, på grund af lavere forbrugerefterspørgsel som følge af inflation, har mildnet presset på chauffører og logistikoperatører. Faldet i chaufførmangel er dog kun midlertidigt, og udsigterne på mellemlang sigt er dystre med en tredjedel af Europas lastbilchauffører, der skal gå på pension i 2026. Uden presserende reguleringsindgreb, f.eks. med EU's nuværende revision af kørekortreglerne, vil fragt renterne vil igen stige i løbet af de kommende kvartaler til potentielt uholdbare niveauer, hvilket igen vil fodre inflationen.
2023 forventninger
Udsigterne for 2023 er, at vejfragtraterne vil blive blødere, ført af faldende vejgodsmængder, der letter opadgående pres på raterne. Efterspørgslen forventes dog at svækkes snarere end at styrte ned i 2023, så selvom fragtraterne skulle aftage, forventes de ikke at kollapse.
På udbudssiden vil omkostningspresset forblive højt og holde priserne høje i forhold til præ-pandemiske niveauer, selvom omkostningspresset også aftager en smule sammenlignet med de ekstreme forhold i 2022.
Transport Intelligence
Michael Clover, TI’s chef for kommerciel udvikling, siger:
- Det europæiske vejfragtmarked bevæger sig ind i en ny fase, efterhånden som efterspørgslen aftager, og priserne begynder at falde. Vi forventer især at se fragtraterne fortsætte med at falde i 1. kvartal med svag forbrugerefterspørgsel, europæiske lagre allerede høje og lave importmængder fra 4. kvartal. Det er dog sandsynligt, at mængderne vil stabilisere sig i andet halvår, efterhånden som lagerniveauerne er gennemarbejdet, og de værste effekter af inflationen aftager. Tidlige tegn fra forudsigende indikatorer på længere sigt, såsom ordrer på rekordniveau for udstyr til fremstilling af halvledere, tyder på, at produktionen vil stige for at imødekomme den højere forventede efterspørgsel senere i 2023. Denne genopretning af efterspørgslen, kombineret med høje omkostninger på udbudssiden, vil sandsynligvis opretholde en høj etage for fragtrater i 2023.