- Chaufførmanglen er en af de største udfordringer for europæisk vejgodstransport her og nu. Den vil formentlig blive værre i den nærmeste fremtid, og dens virkninger vil sandsynligvis stige i den nærmeste fremtid og fortsætte med at påvirke fragtpriserne. Aldersfordelingen af chauffører giver allerede en smag af, hvad der kommer, hvor 34 procent af chaufførerne nu er over 55 år i Europa og unge chauffører under 25 kun repræsenterer 7 procent. Denne tendens vil forværres, i takt med at ældre chauffører fortsætter med at gå på pension, nogle af dem tidligere end forventet, som vi så det under COVID-19-pandemien. Det vil reducere puljen af tilgængelige chauffører yderligere. Alle handlinger og initiativer, der har til formål at forbedre førererhvervets attraktivitet og fjerne barriererne for adgang til erhvervet (udgifter til uddannelse, minimumsalder) vil være afgørende på lang sigt, siger Vincent Erard, IRU Director of Corporate Services, i forbindelse med publikationen af Ti / Upply / IRU Road Freight Rate Benchmark for andet kvartal 2022.
Rekordhøje fragtrater og stigende inflation
Chaufførmangel trækker lange skygger over vejgodstransporten.