Kamp om de grønne brændstoffer
Flydende naturgas – bedre kendt som LNG – har vundet en del udbredelse i den tyske transport- og logistiksektor. Det skyldes ikke bare, at forbrændingen af LNG udleder mindre CO2, og forurener mindre. LNG er også billigere end diesel i Tyskland på grund af en lempeligere beskatning end i Danmark.
Men prisfordelen er forsvundet op i den blå luft, fordi prisen på LNG er steget voldsomt over det sidste års tid. Det har sat de virksomheder, der har investeret i lastvogne, der kan køre på LNG, i en slem kattepine.
Det skriver Verkehrsrundschau.de.
I virksomheden BTK Befrachtungs- und Transportkontor i Rosenheim, beretter direktøren Josef Heiß, at prisen på et kilo LNGer steget fra 89 eurocent i starten af 2021 til nu euro 2,40.
Virksomheden råder over omkring 160 lastvogntog.
Virksomheden anskaffede den første LNG-sættevognstrækker i 2018. Den har siden fået følgeskab af yderligere 19 LNG-lastvogne
Dermed er investeringen i en grønnere vognpark endt med at blive en alvorlig driftsmæssig udfordring for BTK Befrachtungs- und Transportkontor, der anser LNG for at være en vigtig overgangsløsning på vejen til en fossilfri vejgodstransport – ikke mindst i takt med at naturgassen afløses af biogas.
Energiselskabet Q8 åbnede i slutningen af januar i år et LNG-gastankanlæg hos IDS i Padborg. Her blev danske politikere opfordret til at sikre en lempeligere beskatning, der kan gøre LNG til et reelt alternativ for danske transportvirksomheder. LNG har i nogen år været anvendt på en enkelt færgerute mellem Danmark og Norge.
Grøn udfordring
Den kraftige stigning i LNG-prisen i Tyskland skal blandt andet ses på baggrund af en kraftig stigning i efterspørgslen i Asien, hvor der hidtil kun har været ringe interesse. Den tyske erhvervsavis Handelsblatt har vurderet at knapheden på LNG kan blive værre i de kommende år.
LNG produceres i dag stort set kun i Qatar og i USA.
Knapheden på LNG er blot et eksempel på, at forsyningen af grønne brændstoffer er og bliver en kæmpe udfordring i de kommende år. Uden rigelig forsyning med biogas, el og brint, må man frygte, at den grønne omstilling blive mærkbart nedbremset i de kommende år.
En ting er sikkert – ny ordre på LNG-lastvogne i Tyskland vil formentlig hurtigt svinde ind til ingenting, hvis ikke prisen kommer ned.