Første i verden: Unifeeder-skib sejler CO2-neutralt
Rederiet Unifeeder indsatte i går onsdag verdens første handelsskib, der sejler på CO2-neutral Syntetisk Natur Gas (SNG). Skibet ElbBlue skal nu ud på den første test-sejlads.
Det fremgår af en pressemeddelelse, som et tysk PR-bureau, har udsendt på vegne af DP World, der ejer feederrederiet Unifeeder.
Den syntetiske flydende naturgas er produceret af det tyske selskab Kiwi’s Power to Gas-anlæg i Werlte i Tyskland. Det vil sige, at den syntetiske ”naturgas” er produceret på el, der er produceret af vindmøller. Derfor er der angiveligt tale om et 100 procent CO2-neutralt brændstof.
EU-Kommissionen målsætning om at skibsfartens klimabelastning skal være bragt ned til netto nul i 2050 sætter skibsfarten i Europa – der er Unifeeders hjemmebane – under pres for at reducere brugen af fossile brændstoffer allerede nu. Derfor er udviklingen og afprøvningen af helt nye energikilder – som SNG et meget vigtigt tiltag for skibsfarten – i og uden for Europa.
Samtidig med offentliggørelsen af Unifeeders test af SNG har feederrederiets ejer DP World lanceret logistikgigantens eget ”Actual Emission Tracker-værktøj”, der gør det muligt for kunderne at beregne deres transportrelaterede CO2-udledning helt ned på den enkelte 20-fods container.
Feederskibet ElbBlue kommer – i hvert fald i starten - til at sejle på en cocktail bestående af omtrent lige dele Flydende Natur Gas (LNG og SNG) – nærmere bestemt 20 tons af hver.
Selv om naturgassen er fossil, så forventes det, at skibet vil udlede 56 tons CO2 mindre på turen fra Hamborg til Skt. Petersborg, end hvis skibet sejlede på LNG alene.
Rettidig udvikling
Jesper Kristensen, administrerende direktør Unifeeder og COO DP World Marine Services, siger i en kommentar:
- Lanceringen af Unifeeders SNG-forsøg i samarbejde med vores projektpartnere er en spændende og rettidig udvikling for vores forretning, da den maritime industri fortsat leder efter løsninger, der kan reducere udledningen af CO2, så vi kan imødekomme kravene fra vores kunder, og de erhvervs- og miljøpolitiske krav
- En vellykket forsøgssejlads vil supplere vores miljøinitiativer i hele Europa, f.eks. vores investering i mere effektive jernbane- og indenlandske pramtjenester, samt vores løbende bæredygtighedsambitioner for vores terminaler i hele Europa. Og med lanceringen af Actual Emission Tracker af Unifeeder søger vi at give vores kunder de værktøjer og muligheder, der hjælper dem med at måle output og foretage informerede valg i forhold til forsyningskæderne, siger Jesper Kristensen. /Smir