23948sdkhjf

DI: En udfordring for erhvervstransporten

Hos Dansk Industri giver man heller ikke topkarakter til miljøzoneaftalen.

Hos DI mener man, det vil skabe en række udfordringer, hvis man indfører nulemissionszoner i byerne, som regeringen og dens støttepartier lægger op til i ny aftale.

- Nulemissionszoner vil skabe store udfordringer for den nødvendige erhvervstransport af for eksempel varer og byggematerialer. Lige nu er der under 50 nulemissionslastbiler i Danmark, så vi er meget langt fra at kunne dække transportbehovet i byerne. Nulemissionszoner vil skabe udfordringer for håndværkere og transportører af pakker, der skal med varebiler ind i zonen. Derfor bliver der brug for en meget lang indfasningsperiode og dispensationer, hvis beboere og forretninger i byerne stadig skal kunne få dækket behovet for transport og service, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Han tilføjer, at det er afgørende, at zonerne ikke indføres omkring erhvervshavne og erhvervsområder, hvor der er et naturligt behov for lastbilskørsel.

- El-lastbiler er cirka tre gange så dyre som almindelige lastbiler, og nulemissionszoner kan derfor blive meget dyrt for virksomheder. Derfor bør der være en tilskudsordning til køb af lastbiler og opsætning af ladestandere. Det bør som minimum være sådan, at køretøjer, der kører med biogas og biobrændstoffer, også kan køre ind i zonerne, siger Michael Svane. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125