23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

El-færger halverer udledning af CO2 og sodpartikler

ForSea skabte markante miljøforbedringer på Helsingør-Helsingborg overfarten i 1. kvartal.

Færgerederiet ForSea har gennem hele 1. kvartal anvendt verdens største batteridrevne passagerfærger, Aurora og Tycho Brahe, på Helsingør-Helsingborg ruten.

Miljøgevinsten har ifølge rederiet været markant: Dets samlede udledning af CO2 og skadelige partikler er halveret i forhold til året før.

Privat- og erhvervskunder har taget godt imod de meget konkrete forbedringer. Således appellerer tilbuddet om lydsvag og miljøvenlig sejlads til mange kunder, og kvartalets marginale tilbagegang i antallet af passagerer og privatbiler skyldes alene periodeforskydning, idet Påsken faldt i 1. kvartal 2018.

111.000 lastbiler

Antallet af overførte lastbiler var i 1. kvartal uændret højt med 111.000 overførte enheder. Antallet af afgange udgjorde godt 12.100 – lidt flere end i 1. kvartal 2018. Præcisionen var uændret meget høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med 1. kvartal 2018.

ForSea overførte 227.000 personbiler i 1. kvartal 2019 (2018: 239.000) svarende til et fald på knap 5%, og det samlede antal passagerer faldt med knap 4% til 1,24 mio. i 1. kvartal 2019 (2018: 1,29 mio.). Disse fald skyldes væsentligst periodeforskydning, idet størstedelen af Påsketrafikken i 2018 blev afviklet i 1. kvartal.

Bustrafikken på ruten steg med mere end 5% til godt 2.600 overførte enheder i 1. kvartal 2019 (2018: knap 2.500). Stigningen er drevet af nye samarbejder med linjebus-selskaber, som i 1. kvartal har kunnet kompensere for de negative effekter af den svækkede svenske krone.

Batteridrift en succes

Anvendelsen af AutoBizz Smart steg med godt 6% i forhold til samme periode sidste år.

- Batteridriften af vore to store færger har været en succes. Det har kun været nødvendigt med minimale justeringer i indkøringsperioden, og ikke desto mindre har vi kunnet holde en stabil drift med tæt ved 100 procent præcision i det første hele kvartal med batteridrift. Miljøgevinsten er tydelig. Samlet set er hele rederiets energiforbrug og udledningen af CO2 og skadelige partikler halveret i forhold til 1. kvartal 2018, siger Johan Röstin, CEO i ForSea.

- Kunderne har taget godt imod vores initiativer. Vi tilbyder nu ikke blot den mest stabile, men også den klart mest miljøvenlige rejse over Øresund – for både private og erhvervskunder. Det tæller for alle at vide, at man med ForSea kan rejse støj- og røgfrit, og at vi samtidig har sparet atmosfæren for 4.500 ton CO2 i forhold til samme periode sidste år, siger Johan Röstin, som forventer at kunne forbedre miljøeffekten yderligere i de kommende kvartaler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04