23948sdkhjf

DTL: Cyberstrategi skal konkretiseres

Savner overblik over, hvad myndighederne ønsker af branchen.

Hos DTL – Danske Vognmænd anerkender man regeringens netop offentliggjorte cyberstrategi for transportsektoren, men brancheorganisationen savner overblik over, hvad der politisk forventes af branchen.

Ifølge Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL, skal der ”mere kød på det institutionelle skelet”, som det lyder.

- I korthed handler strategien i min optik om, at der oprettes en decentral cyber- og informationssikkerhedsenhed – kaldet DCIS – i Trafik- Bygge og Boligstyrelsen. Den skal indgå i det eksisterende generelle Center for Cybersikkerhed – kaldet CfCS – under Forsvarets Efterretningstjeneste. Samtidig skal den decentrale enhed koordinere med PET. Og det er jo godt, at man får det institutionelle og organisatoriske på plads og får signaleret, at man er villig til at bruge penge på medarbejdere, der skal bemande transportsektorens præventive indsats mod for eksempel cyberkriminalitet. Men jeg ser først og fremmest frem til at få det store billede af, hvordan det hele spiller sammen med erhvervets aktører – og med hinanden for den sags skyld, siger Erik Østergaard.

DTL-direktøren har selv gennem flere år været repræsenteret i Politiets Efterretningstjenestes virksomhedskontaktgruppe, og han ser frem til, at strategien går nærmere ind i det konkrete samspil med PET og det øvrige politi, samt giver nogle bud på, hvad det helt konkret er, der eksempelvis skal fokuseres på i vejtransportdelen:

- Jeg formoder, at tingene hen ad vejen falder i hak, så vi i branchen på et tidspunkt har det forkromede overblik over, hvad myndighederne egentlig ønsker af branchen, og hvad branchen kan regne med fra myndighederne. Man kan i strategien læse en del om, at intelligente trafiksystemer - ITS - og selvkørende biler er i rivende udvikling og kræver opmærksomhed, også imod anslag fra kriminelle og fremmede magter. Det er jo rigtig nok, for alt, der har med cyberspace og digital information at gøre, er sårbart. Derfor vil det være godt at få konkretiseret, om vi også for eksempel taler flådestyringssystemer, motorstyring og faktureringssystemer, siger han. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109