23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk sætter sejl

Produkttankeren Maersk Pelican udstyres med rotorsejl fra finske Norsepower.

Drømmen om igen at se handelsskibe under sejl er blevet stadigt stærkere i takt med at kravet om at søfarten også bidrager til CO2-reduktioner. Nu indleder Maersk Tankers et forsøg med såkaldte rotorsejl fra finske Norsepower.

Det sker med installationen af to Norsepower rotorsejl på produkttankskibet Maersk Pelican, der er et af rederiets Long Range 2 produkttankere. Energy Technologies Institute og Shell Shipping & Maritime er også partnere i forsøget.

Rotorsejlene er store cylindre, der skaber en trykforskel ved rotation – via den såkaldte Magnus effekt – der bidrager til skibets fremdrift. De kan altså ikke drive skibet alene, men vil reducere brændstofforbruget med 7-10 procent. En gevinst, der ikke bare pynter på brændstofregningen, men også på skibets CO2-udledning.

De 30 meter høje og syv meter tykke rotorsejl er installeret i Rotterdam.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11