23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Legendarisk færge til Østjylland

M/F Broen måske ny turistattraktion i Grenaa.

Én af de sidste dansk byggede Storebæltsfærger, M/F Broen, sætter kursen mod Grenaa, hvor den får fremtidigt hjemsted.

Den legendariske færge ventes at anløbe havnen i Grenaa i morgen, torsdag 5. juli, hvor den lægger til kaj i færgelejet ved Anholt-færgen og Stena Lines færger. Derefter går færgens ejere sammen med Grenaa Havn i gang med at undersøge, hvad fremtiden for M/F Broen i Grenaa byder på.

Restaurant og museum?

- Færgen har mange muligheder og rummer så meget historie om dengang, færgerne bandt Danmark sammen. Derfor er det oplagt at undersøge, om den kan få en fremtid som turistattraktion – for eksempel i forbindelse med havnens visioner om at udbygge Sydhavnen i Grenaa til en helt ny bydel, siger adm. direktør Henrik Carstensen, Grenaa Havn.

Han understreger, at der kan være lang vej til, at M/F Broen bliver et lokalt trækplaster. Men netop attraktioner som denne vil passe godt til de fremtidsdrømme, Grenaa Havn har for Sydhavnen, lyder det fra Grenaa Havn.

- Det er grunden til, at Grenaa Havn nu involverer sig i arbejdet med at finde investorer, som kan se mulighederne i at indrette færgen som eksempelvis kombineret restaurations- og museumsfærge.

’Den flydende bro’

M/F Broen blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952.

For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør.

Færgen var danskbygget og dansk designet ned til mindste detalje. M/F Broen sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov. M/F Broen flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – blandt andet i Aarhus havn.

Siden foråret 2015 har M/F Broen ligget i Nyborg.

Velbevaret færgehistorie

- Færgen vil virkelig kunne bidrage til at skabe liv i Sydhavnen, siger Jesper Kjær Andersen, den ene af færgens to ejere.

M/F Broen er generelt meget velbevaret. I det ydre står færgen stort set i sin oprindelige form. På vogndækket er der indrettet diskotek – men i form af en opsat indre skal, hvorfor både dørk og loft er intakte. Maskinrummet er også fuldstændig intakt – endda med værksteder – ligesom rygersalonen, kommandobroen og kongesalonen samt kahytterne i nederste dæk er forholdsvist velbevarede.

Færgen har aldrig været udsat for gennemgribende ombygninger og har således en høj grad af autenticitet.

Tid og arbejde

- Det vil kræve tid og arbejde at bringe færgen tilbage til sit oprindelige udseende – men det er absolut muligt og afhænger helt af, hvad færgen skal bruges til. Alt er jo tegnet og bygget i Danmark, så det kan lade sig gøre at genskabe færgens indretning de steder, hvor der er ændret noget, siger Jesper Kjær Andersen.

Ejerne går nu - sammen med Grenaa Havn og andre - i gang med at undersøge mulighederne for at finansiere et projekt, hvor M/F Broen på sigt gøres til en permanent del af oplevelserne i havnen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094