23948sdkhjf

Nye rastepladser har lange udsigter

Lastvognschauffører kommer til at lede forgæves efter nye alternative rastepladser til weekendhvil.

Transportminister Ole Birk Olesen forsikrede forleden Europa-Kommissionen om, at der er masser af alternative rastepladser, hvor udenlandske lastvognschauffører kan afvikle deres lovpligtige weekendhvil på 45 timer, når der 1. juli indføres maksimalt 25-timers parkering på statens rastepladser langs motorvejene.

Paradoksalt indrømmer ministeren indirekte samtidig i brevet til transportkommissær Violeta Bulc, der har stillet en række kritiske spørgsmål til 25-timers-reglen, at der faktisk er behov for flere nye rastepladser. Her sætter den liberale danske transportminister sin lid til private kommercielle aktører, som ministeren forventer vil opfylde behovet.

Det er bare stærkt tvivlsomt, at der vil være nye rastepladser klar 1. juli.

Det skriver dagbladet Børsen, hvor det vurderes at »Tusinder af udenlandske lastbilchauffører står uden langtids-p-pladser til deres biler, når nye p-regler træder i kraft.

- Det er svært at forestille sig, hvordan det skal hænge fornuftigt sammen, siger Martin Aabak, adm. direktør i brancheforeningen Danske Speditører.

Han er stærkt kritisk over for VLAK og Dansk Folkepartis beslutning om, at privatisere ansvaret for lastbilparkeringen med få måneders varsel.

Mest oplagt er lastvogns- og trailerforhandleren Lastas, ser har 2000 lastvognsparkeringspladser ved motorvejsafkørsler i Hedensted, Langeskov og Padborg. Men der er endnu ikke fundet en privat operatør, der kan varetage driften af disse parkeringspladser og direktør Jens Larsen tvivler på, de kan nås inden 1. juli.

Det eneste andet private initiativ, som Danske Speditører kender til, omfatter blot 50-100 p-pladser.

Der er alternative rastepladser på en række transportcentre og på havne – men her er der mange steder i forvejen indført begrænsning på langtidsparkering.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078