Lettere adgang til kombi-transport
Danske Speditører glæder sig over, at mulighederne for at planlægge og udføre såkaldt kombinerede transporter forbedres herhjemme fra 1. juli 2018.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har netop sendt en bekendtgørelse i høring. Efter speditørernes opfattelse er bekendtgørelsen et klart fremskridt på to områder.
Med den nye bekendtgørelse vil Danmark for det første acceptere, at EU-direktivet om kombinerede transporter også anvendes ved transporter, der starter eller slutter uden for EU-området.
- At der ikke længere lægges vægt på varernes oprindelse eller endelige destination, er absolut positivt. For det andet glæder vi os over, at det nu også bliver anset for en kombineret transport, når man transporterer tomme påhængsvogne, sættevogne, veksellad og containere, hvis de tomme lasteenheder er genstand for omsætning dokumenteret ved et transportdokument, siger politik- og kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.
Lyspunkt
Danske Speditører ser opblødningen af vilkårene for kombinerede transporter som et lyspunkt i en tid, hvor der ellers er meget inden for vejgodstransporten, der trækker i retning af en reduceret kapacitetsudnyttelse og en begrænsning af den samlede kapacitet.
- De nye danske vilkår for at planlægge og udføre kombinerede transporter på en meningsfuld måde, giver god mening. For speditørerne er transportmidlerne – lastbil, skib, jernbane og fly – egentligt kun byggeklodser i et kompliceret samlesæt, der også omfatter terminaler, lagre, transportdokumenter og toldformaliteter. Alle disse elementer arbejder speditørerne til stadighed på at få til at gå op i en højere enhed. Derfor hilser vi alle initiativer velkommen, der gør det nemmere at få sat de mange byggeklodser sammen til rationelle, sammenhængende transportløsninger til gavn for kundernes konkurrencekraft – og dermed til gavn og glæde for væksten og beskæftigelsen i samfundet, siger Henrik Beck.