23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Europas største blev større

Tocifret containervækst i Rotterdam i 2017.

For Europas største godshavn i Rotterdam blev 2017 et år kendetegnet ved massive stigninger i investeringerne samt tocifrede vækstrater i den enormt vigtige containersektor.

Containere trak læsset

Med en stigning på 12,3 procent i gennemløbet af containere i tonnage og en stigning i antallet af TEU containere på 10,9 procent til 13,7 mio. var det især containerforretningen, der blev hoveddrivkraften bag Rotterdam Havns vækst i det forgangne år.

Mængden af tørbulk faldt 2,3 procent, flydende bulk faldt 4,1 procent, mens break bulk steg 7 procent. Det gav samlet en totaltonnage på 467 mio. tons, hvilket var en stigning på 1,3 procent.

Havnen forventer, at volumen stiger igen i 2018.

Allard Castelein, administrerende direktør i Port of Rotterdam Authority:

- Havnen i Rotterdam har haft et godt år. Ført an af containersektoren steg gennemløbet af gods til rekordniveau. Containersektoren er særligt vigtig, fordi den spiller en afgørende rolle i at skabe merværdi som eksempelvis arbejdspladser på havnen og i baglandet. Jeg er også tilfreds med det høje investeringsniveau, fordi det gør os i stand til at servicere vores nye og eksisterende kunder endnu bedre, siger Allard Castelein.

Investeringsløft

Når direktøren nævner havnens investeringsniveau, er det ikke uden grund. I 2017 hævede Rotterdam Havn investeringsniveauet med 18,9 procent til 1,6 mia. kr.

Omsætningen steg 4,6 procent til 5,3 mia. kr., mens nettoresultatet faldt med 16,6 procent – ifølge havnen på grund af skattemæssige forhold.

Paul Smits, økonomidirektør i Port of Rotterdam Authority:

- Økonomisk set var 2017 et godt år for havnen med en højere omsætning og et større resultat før skat. Som følge heraf kunne vi bevare vores store investeringer i blandt andet forbedringer af havneinfrastrukturen. I kombination med de investeringer gjort af havnens eksisterende kunder, resulterer det i et ekstremt højt investeringsniveau, der er nødvendigt for at holde sig foran i konkurrencen, siger Paul Smits.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094