23948sdkhjf

Ønsker møde med transportministeren

Danske Speditører og ITD opfordrer til at lytte til branchen i rastepladsspørgsmål.

Danske Speditører mener, at transportbranchen skal inddrages, inden der træffes beslutninger om parkeringsrestriktioner på rastepladserne. Forkerte regler på området vil få fatale konsekvenser for hele det danske transporterhverv.

Det skriver brancheorganisationen i det seneste ”Fragtbrev”.

I et åbent brev sammen med ITD opfordrer Danske Speditører til, at Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen samler branchen til et møde, før der træffes beslutning om tidsbegrænsning for lastbiler på danske rastepladser.

I brevet står der:

- Vi vil klart opfordre transportministeren til at tage transportbranchen med på råd, inden der træffes en endelig politisk beslutning om tidsbegrænsning for lastbilers parkering på rastepladser. Konkret foreslår de to organisationer, at der holdes et hastemøde med deltagelse af brancheorganisationerne, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Politiet, Vejdirektoratet og eventuelt andre relevante myndigheder. Alternativt kan der nedsættes et hurtigt-arbejdende udvalg med de samme deltagere.

Danske Speditører håber, at ministeren på baggrund af vores brev nu tager initiativ til at samle branchen til et møde. Det er afgørende med et gennemarbejdet beslutningsgrundlag med kortlægning af konsekvenserne. Forkerte regler på området vil få fatale følger for hele det danske transporterhverv, mener Danske Speditører.

ITD

ITD frygter, at en tidsbegrænsning på et lavt timetal vil ramme det danske transporterhverv hårdt med en væsentlig forringelse af erhvervets arbejdsbetingelser.

Brancheorganisationen påpeger, at chaufførerne i vejgodstransporten er underlagt strikse regler i forhold til køre- og hviletidsbestemmelserne. Det betyder, at de - for at overholde reglerne - er nødsaget til at kunne parkere deres køretøjer i længere tid ad gangen, for eksempel i forbindelse med daglige og ugentlige hvil. Konsekvenserne for såvel danske som udenlandske transportvirksomheder vil være, at de ikke længere kan levere varerne med samme tidsintervaller, og en begrænsning på ganske få timer vil besværliggøre og fordyre alle led i logistikkæden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078