Kommentar fra administrerende direktør i ITD, Carina Christensen:
"Ifølge Danmarks Radio er konklusionen i et lækket notat fra Finansministeriet, at staten godt kan skyde endnu flere skattekroner ind i PostNords underskudsforretning uden at bryde reglerne for EU-statsstøtte. En ekspert udtaler, at man ifølge EU-reglerne godt kan støtte en statsejet postvirksomhed, hvis det sker i en bestræbelse på at hjælpe selskabet af med en byrde, som det hænger på af såkaldte historiske årsager.
Mest af alt må dette vist opfattes som en politisk prøveballon. Vi køber i hvert fald på ingen måde den forklaring i transport- og logistikbranchen.
PostNords aktuelle problemer er ikke opstået af historiske årsager. De skyldes i høj grad beslutninger truffet i PostNord i nyere tid, hvor man ikke udviste rettidig omhu i forhold til de faldende postmængder, samtidig med at man i den grad var forblændet af at ville være Nordens førende logistikudbyder. Det, som vi ser i dag, er i væsentlig omfang resultatet af færre og færre breve kombineret med en fejlslået ekspansionsstrategi i PostNord, som ikke kan bortforklares som ”historiske årsager”.
For os er sagen fortsat helt klar. Den danske stat skal ikke tage endnu en dårlig beslutning og poste flere penge i det sorte hul, som Postnord har udviklet sig til. Konkurrencen er i forvejen benhård på transportmarkedet og fortjenesten lille. Vi ser i ITD ingen som helst grund til, at man med skattefinansierede midler åbner yderligere op for at skabe plads til en stor statslig transport- og logistikvirksomhed, der kan trykke priserne helt ned under gulvet på pakker og stykgods.
Vi følger den politiske beslutningsproces i denne sag helt til dørs, og vi vil gøre vores til, at man politisk ikke træffer beslutninger, der vil ødelægge markedet for de private transport- og logistikvirksomheder, som vi er meget stolte af. Posten skal frem ja, men ikke for enhver pris, og i hvert fald ikke så det rammer stykgods og pakkemarkedet. Husk det, når I sidder ved forhandlingsbordet. Og lad være med at bortforklare det med ”historiske årsager”."