23948sdkhjf

Råstærk og komfortabel entreprenørbil

Forbedret teknik og øget komfort på den nye Iveco Trakker.

Af Per Fischer

Ivecos entreprenørbiler, Trakker, kørte i 2005 ind på det danske marked i opdaterede versioner med væsentlig forbedret komfort.

I forsommeren 2014 lancerede den italienske producent endnu en omfattende opgradering af Trakker-serien. Udover at kørekomforten har fået endnu et pift opad, markerer de nye entreprenørbiler sig stærkest i Euro 6 versioner af de kendte Cursor 9 og 13 motorer.

I forhold til den nu udslusede Trakker-serie af entreprenørbiler repræsenterer den aktuelle modernisering af Ivecos lastbiler til transportopgaver i bygge- og anlægssektoren en del nyheder, der er adopteret fra Stralis-programmet, der hidtil har været forbeholdt de italienske landevejsbiler.

Med andre ord slutter Iveco, med de delvis nye entreprenørbiler, den omfattende moderniseringsrunde, der blev indledt med flagskibet Stralis, der som bekendt blev kåret som Årets Lastbil i Europa 2013.

I forbindelse med Trakker er den mest velkomne nyhed et komfortniveau, som ikke lader meget stå tilbage for eksempelvis Stralis’ landevejsmodeller. Udover førerhusets eksteriør, interiør, indretning og affjedringssystem, der stort set er identisk med Stralis, medvirker nedsat støjniveau, forbedring af chassisets affjedring og en luftaffjedret tandembogie med otte luftbælge til generel højnelse af Trakkers komfort.

Af andre nyheder kan nævnes, at Cursor 10 motoren er taget af programmet, der fremover består af Cursor 9 og Cursor 13 motorer.

Desuden kan tandem-drivakslerne på de stærkeste Trakker-modeller leveres med en forstærket navreduktion. Sidst, men ikke mindst, er alle Trakker-modeller monteret med ny elektronisk køleventilator.

Bortset fra de nævnte moderniseringer er der ikke væsentlige forskelle på forgængeren og dens afløser.

Bilerne er altså stadig monteret med skivebremser på forhjulene, tromlebremser på baghjulene, ligesom Iveco bevarer valget mellem manuelt, luftassisteret gearskifte, 16 trins ZF-rangegearkasser af Ecosplit typen – eller 2. generation af EuroTronic gearskiftet, der betjenes enten semi- eller fuldautomatisk.

77 modeller

Som helhed består Trakker-serien af mere end 70 modeller.

Førerhuset findes i de tre gængse versioner; kort og lavt dagførerhuse, lavt førerhus med sovekabine og førerhuse med sovekabine og højt tag.

Hvad angår akselkonfigurationer, er serien dækket godt ind med chassiserne 4x2, 4x4, 6x2, 6x6 og 8x4 samt trækkerversioner i udgaverne 4x4, 6x4, og 6x6.

I lighed med Cursor 9 motoren leveres Cursor 13 motoren med forskellige effekter og momenter.

De stærkeste Cursor 13 motorer, der blandt andet er udviklet med elektronisk styret variabel turbokraft, producerer henholdsvis 410, 450 og 500 hk. Det maksimale drejningsmoment ligger på 2300 Nm ved 900 – 1500 omdr./min. Med andre ord er den stærkeste motor placeret blandt markedets stærkeste.

Positive indtryk

Lanceringen af Trakker i Euro 6 trim foregik tæt ved Oslos lufthavn Gardermoen. Nærmere betegnet i en grusgrav med meget våde og krævende bakker og på en 15 kilometer lang kuperet landevejsstrækning. Altså var der rige muligheder for at afprøve de fire til rådighed stående køretøjers præstationer, som først og fremmest efterlod interessante perspektiver om komfort i forbindelse med tunge lastbiler til entreprenørkørsel.

Eksempelvis sætter bilernes stålaffjedring, Cursor 13 motoren, det lave støjniveau i førerhuset og de forskellige gearskiftesystemer den forbedrede kørekomfort i et helt nyt relief.

At Iveco kalder det nye fuldautomatiske gearskiftesystem for EuroTronic 2, er formentlig fordi EuroTronic 2 kan begge dele. Altså er der valgmulighed for både semi- og fuldautomatisk gearskifte i samme gearkasse. I begge tilfælde er gearskiftet baseret på elektronisk kontrol og styring. Uanset hvilket system der vælges, foregår betjeningen fra et sæt trykknapper på instrumentbordet.

Off-road

Som tidligere nævnt var prøvekørslen tilrettelagt, så der var vidtstrakt mulighed for at sjusse sig frem til bilerne præstationer i terræn og på landevej.

Terrænprøverne var henlagt til en grusgrav, som var stærkt plaget af flere dages voldsomt regnvejr, hvor fuldt læssede 4x6 og 8x4 Trakker-modeller stod til rådighed for eksamen på krævende op- og nedkørsler i dybt sand og fedtet lerjord.

Her kørte undertegnede henholdsvis en 29 ton tung 8x4 Trakker med EuroTronic 2 gearskifte kombineret med en 500 hk stærk Cursor 13 motor. Og en 24 tons lastet 6x4 Trakker med lignende gearskifte og motor.

Begge biler kunne det, som enhver kan kræve og forvente af moderne off-road lastbiler. Eksempelvis var der mere end rigeligt trækkraft ved lave omdrejninger, overraskende komfortabel stålaffjedring, let styring og - måske vigtigst af alt - fortræffelig forbindelse mellem dæk og underlag. Her var gearskift og vægt sådan set det eneste, der skilte de to modeller fra hinanden.

Når det handler om at prøve grænser, viste EuroTronic gearskiftet sig at være perfekt. Hvis du nogensinde har prøvet at stoppe en 29 ton tung lastbil midt på en stejl bakke, og sætte i gang samme sted, ved du også, at konsekvensen meget let kan blive enten en knækket bagaksel, en vredet kardanaksel, der ligner en proptrækker, eller en brændt kobling, som lugter fælt.

Sådan er det ikke med EuroTronic. Hvis du i dette tilfælde træder på gaspedalen, slipper håndbremsen i samme takt, og så kører bilen stille og roligt op ad bakken – uden nogen som helst problemer.

Ud på landevejen

Selv om landevejskørsel ikke kan sammenlignes med hårde strabadser i en grusgrav, var den 30 kilometer lange og kuperede landevejsstrækning, der blev kørt med 50 ton tunge sættevognsvogntog, alligevel ret krævende.

Med andre ord var der konstant pres på drivlinen.

Men eftersom begge 6x4 trækkere var monteret med identiske drivliner, med 500 hk stærke Cursor 13 motorer samt EuroTronic gearskifte, bød køreselen ikke på nævneværdige problemer.

Da jeg er mageligt anlagt, blev turen gennemført på automatikkens præmisser. I dette tilfælde var alt til rådighed stående automatik slået til. Altså både gearskifte, cruisekontrol, motorbremse og retarder, der tilsammen yder maksimal bremsekraft på 680 hk ved 1500 omdr./min.

Som sådan var de rent fysiske anstrengelser begrænset til at styre bilen og holde øje med trafikken på den krogede og smalle landevej.

Og jeg skal da love for, at det var let. Lige så snart motorens omdrejningstal bevægede sig uden for området mellem 900 og 1500 omdr./min., foretog automatikken prompte en harmonisk ned- eller opgearing.

Alle kan deltage

Uanset man kører EuroTronic i semi- eller fuldautomatisk funktion, er betjeningen faktisk så nem, at alle kan deltage. Selve betjeningen foregår vis et sæt trykknapper placeret på instrumentbordet.

Hvis man vælger semiautomatisk funktion, er der følgende muligheder til rådighed. Hvis man trykker knappen et trin ind, og bevæger en stilk på ratstammen, kører bilen efter devisen bedste og mest favorable brændstoføkonomi. Hvis stilken bliver bevæget bagud, opnår man det bedste trækkraft, ude hensyntagen til brændstoføkonomi.

Hvis man derimod vil køre bilen med fuldautomatisk gearskifte, skal knappen trykkes to trin ind. Hvis man yderligere kobler automatisk cruisekontrol og motorbremse til en hastighed på eksempelvis 70 km/t., kører bilen næsten af sig selv. Det vil sige, at automatikken selv sørger for aktuelle gearskift. Hvis den pågældende hastighed overskrides, forekommer der automatisk nedgearing og motorbremsning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.02